I am a Teacher, lecturer cum Private tutor, and Freelance writer for your thesis, essay,novel, cerpen, journal or assignment. I like writing blog, and novel in my free time. I love watching horror movie and variety show, especially RUNNING MAN. I love travel but it too costly,.. I am not smiling, but everyone will smile whenever they meet me,..


Please do contact me BY Email ; imaninuryase@gmail.com


Friday, June 14, 2013

REALITI CIKGU ZAMAN INI?



          Dalam movie di atas, guru yang mengajar cara mudah, suruh budak2 baca, guru duduk di meja guru, dan lama-lama tertidur. Bila guru tidur, budak2 dah tak baca tetapi buat hal mereka sendiri atau bermain dalam kelas.


Apakah fenomena dalam cerita P RAMLEE ini sebagai sindiran kepada guru-guru kita, terutama dalam masyarakat Melayu. Sebagai ibubapa, kita boleh bertanyakan kepada anak2 kita, bagaimana hal disekolah?, bagaimana guru mengajar hari ini? Cuba kita dengar apa jawapan anak2 mereka.....


Mengapa ini berlaku?.....

          Selepas diperhatikan, dan ditanya soal-selidik secara tidak formal kepada anak2 murid tusyen, dan anak2 sendiri. Dapat disimpulkan bahawa fenomena dalam movie itu ada berlaku dalam sesi persekolahan anak-anak kita, terutama sekolah-sekolah yang gurunya makan gaji tiap bulan.


Kebanyakan guru-guru ini tiada mempunyai pilihan pekerjaan, melainkan menjadi guru walaupun tidak berminat dan tidak mempunyai semangat keguruan dan berjiwa pendidik pun!.


Kalau kita lihat fenomena bilik guru,
    -  Seperti berada dalam kedai emas, riuh rendah tawar-menawar harga, bercerita mengenai emas masing2
    -  Seperti berada di Shopping mall - macam2 kerenah, macam2 barang jualan, daripada bajunya, jualan langsungnya, ubat-ubatannya, dll......



                      bersambung.........










No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.