I am a Teacher, lecturer cum Private tutor, and Freelance writer for your thesis, essay or assignment. I like writing blog, and novel in my free time. I love watching horror movie and variety show, especially RUNNING MAN. I love travel but it too costly,.. I am not smiling, but everyone will smile whenever they meet me,..


Please do contact me - My first mail ; imaninuryase@gmail.com / Whatsapp; 0129199728


Friday, August 30, 2013

READ, AND KEEP IN HEART








A PERSON WHO BUSY WITH THE QUR'AN UNTIL FORGET TO MAKE A  REQUEST
FROM ME......

From Abu Sa'id al Khudri., He said: The Messenger of God Exalted and Almighty said: "Those who are busy reading the Koran and dhikr to me and do not ask any request from me, then I give it a more important than what I have given to people who ask ".

Advantage over all the word of God God's word as the advantages of the whole creation ". (Hadith issued by Turmudzi).





KANG GARY, PROTECT HIS LOVER


KANG GARY, THE HANDSOME GUY EVER

So romantic, Ji hyo with sweetest voice with Gary, Gary gently sharing his food with Ji hyo, and protecting Ji hyo from Hyung Ji suk jin who want to grab her food,......Gary the gentle and romantic man with his lover,.... 



DONT FORGET TO WATCH THIS EPISODE OKAY!!




Thursday, August 29, 2013

VERANDAH OF MY VILLAGE HOUSE

VERANDAH OF MY HOUSE

It looks very nice and cool. A place to relax with my mom and sisters after having lunch, or to take fresh air at the evening, sometimes my mom will chat with her neighbours here,just sitting on the floor.Sometimes, at noon, I and mother will lying on the floor here, reading newspaper or just sleeping,we can feel a very nice gentle wind blowing very friendly, it will makes us fall asleep.
Or, we can relax here and just enjoy night seeing while sharing stories among us, it very interesting.Owhh, I suddenly miss my mom and miss sitting here at Verandah with her and other siblings.


What is Verandah?.
veranda or verandah (from Portuguese varandaIPA: is a roofed opened gallery or porch. The word commonly refers to balconies on cruise ships and some hotel properties. It is also described as an open column gallery, generally roofed, built around a central structure. A veranda is often partly enclosed by a railing and frequently extends across the front and sides of the structure.










MASAKAN TRADISIONAL JANGAN DILUPA

DAGING RUSA GORENG CILI PADI

Kebetulan balik raya 2013, adik lelakiku bawa baik daging rusa,1 Kg rm50. Aku dah lama mengidam daging rusa ni,happy sungguh aku dapat juga masaknya dan makannya. Daging rusa goreng cili padi, tapi tak pedas sangat kerana cili padi tak banyak pun.
RESEPI nya senang saja ; Jika tahu bagaimana nak buat ayam goreng cili mesti tahu lah nak buat resepi ni,.. ;)




KETUPAT DAUN PALAS


Ketupat beras pulut dalam daun palas, payah juga nak buatnya. Kena kukus dulu beras pulut tu, tengok emak buat macam tu, cerewetnya. Kalau aaku, ambil saja ketupat dah siap packing kat Mydin tu, rebus jer dalam periuk.... hehe



GULAI DAGING RUSA ADIK BUJANG AKU INSIST NAK MAKAN



DODOL DURIAN KAMPUNG

Ini memang makanan tradisional kegemaran aku, terutama makan nya masa sedang dimasak, tengah panas-panas tu,huh!!! menjilat jari!.
RESEPI ; Kita perlukan - tepung pulut, tepung beras, santan, gula kabung, gula pasir, durian kampung, 
CARA BUATNYA ; Yang penting kena KACAU ATAS API, kalau berhenti kacau boleh hangit lah. Dalam sejam lebih juga lah mengacau nya dalam kawah baru lah masak.

P/S; Sesiapa yang nak tahu resepi tepatnya atau rasa nak cuba dodol emak ini boleh telefon, 019-9948960


                      ..............................................................................





Wednesday, August 28, 2013

DOA ANGIN AHMAR, DOA JODOH

DOA STROKE/ANGIN AHMAR (RINGKAS)

لَا إلَهَ إلا الله، وَالله اَكْبَر، سُبْحَانَ الله، وَالْحَمْد لله، وَلَا إلَهَ إلا الله، وَالله اَكْبَر، وَلَا حَوْلَ وَلَا قُوةَ إلا بِالله العَلِيِّ الْعَظيْم، اَللهُم أعُوْذبِكَ مِنْ شَرِّ هَذِهِ الرِّيْحِ وَمِنْ شَرِّ مَا جَاءَتْ بِهِ وَعَافِنِا وَأهْلِيْنَا وَأَوْلَادِنَا مِنْهُ، إِنكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَـدِيْر.

Maksudnya: “Ya Allah aku bermohon perlindunganNya daripada kejahatan angin ahmar ini, dari segala kejahatan yang dibawa darinya dan sembuhkan aku, kaum keluargaku, anak-anakku dari angin tersebut, sesungguhnya hanya Engkau berkuasa ke atas sesuatu”.


...............................................................................................

DOA UNTUK YANG SEDANG MENUNGGU JODOH

رَبِّ لَا تَذَرْنِي فَرْدًا

“Ya Tuhanku janganlah Engkau membiarkan aku hidup seorang diri.” (Qs. Al Anbiya` [21] : 89)

رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا

“Ya Tuhan kami, anugrahkanlah kepada kami isteri-isteri kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati (kami), dan jadikanlah kami imam bagi orang-orang yang bertakwa.” (Qs. Al-Furqan [25] : 74)

رَبِّ هَبْ لِي حُكْمًا وَأَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ

“Ya Tuhanku, berikanlah kepadaku hikmah dan masukkanlah aku ke dalam golongan orang-orang yang saleh.” (Qs. Asy-Syu`ara [26] : 83)

رَبَّنَا آَتِنَا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً وَهَيِّئْ لَنَا مِنْ أَمْرِنَا رَشَدًا

“Wahai Tuhan kami, berikanlah rahmat kepada kami dari sisi-Mu dan sempurnakanlah bagi kami petunjuk yang lurus dalam urusan kami (ini).” (Qs. Al-Kahfi [18] : 10)

اللَّهُمَّ لا سَهْلَ إِلاَّ ما جَعَلْتَهُ سَهْلاً وأنْتَ تَجْعَلُ الحَزْنَ إذَا شِئْتَ سَهْلاً

“Ya Allah, tidak ada kemudahan kecuali yang Engkau buat mudah dan Engkau menjadikan kesedihan (kesulitan), jika Engkau menghendaki pasti akan menjadi mudah.” (HR. Ibnu Sunni)


................................................................................................

DOA ANAK NAK EXAM


Photo

CUBA RESEPI NASI ARAB INI

Photo: nasi arab simple2 ala naimah
Oleh:Naimah Md Ludin
cc: www.facebook.com/bukuresepi

Bahan2 untuk Nasi
*1/2 sudu makan jintan manis 
*1/2 sudu makan jintan putih 
*1/2 sudu makan bunga cengkih 
*1/2 sudu makan lada hitam 
* 1 sudu makan biji ketumbar 
*1/2 sudu makan buah pelaga
2 1/2 cawan beras basmathi (apa2 jenama pun boleh)
4 cawan air rebusan ayam (boleh guna kiub pati ayam n air biasa kalau xbuat stok ayam)
1/2 sudu besar garam
1 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
5 biji buah pelaga
kulit kayu manis
bunga lawang
2 sudu besar minyak sapi
pewarna kuning & oren (kalau xdak ganti ngan serbuk kunyit bancuh ngan air)

cara:
-semua bahan bertanda * cuci bersih (guna penapis teh)
goreng tanpa minyak semua bahan * kemudian bland kering -sampai hampir jadi serbuk
-cuci bersih beras basmathi dan rendam 1/2 jam atau 1 jam
- panaskan minyak sapi,masukkan kayu manis,buah pelaga n bunga lawang.
-kemudian masukkan bawang besar dan bawang putih yg dihiris nipis(nak tumbuk/bland pun boleh)
-bila dah kekuningan, masukkan serbuk rempah yg di bland tadi.gaul sebati..kemudian masukkan beras.
-masukkan air stok ayam perasakan garam dan masak sampai nasi kering air.
-titik2kan pewarna dan biar seketika sebelum padamkan api...bila nak hidang baru gaul nasi biar bercampur warna
*boleh tambah daun ketumbar kalau nak bau lagi harum..potong daun n tabur atas nasi yg dah siap hidang
*(kalau betul2 nasi arab ada tambah arang yg dimasukkan dalam aluminium foil dan letak skit minyak,biar berasap letak atas nasi dan tutup periuk nasi-nak menaikkan aroma)

Resepi ayam
bahan untuk perap (bland semua bahan)
3 inci halia
2-3 biji kunyit hidup besar ibu jari
1 sudu makan jintan manis
1 sudu makan jintan putih
2 sudu makan biji ketumbar
1 sudu makan buah pelaga
1 sudu besar garam
2 sudu besar gula
1 biji bawang besar
6 ulas bawang putih
* 1 ekor ayam dibelah 2 tanpa putus (saya kelar2 skit2 kat isi ayam supaya rempah meresap ke dalam isi)
cara: 
-bland semua bahan perap.gaulkan pada ayam dan perap lebih kurang 2-3 jam
-masukkan ayam dalam pemanggang
-panggang sampai masak
*masa hidang sy potong 2 ayam sekor tu..ambik separuh ja

resepi salad
-buah tomato
-timun
-lobak merah
-bawang
*cili hijau
*garam
*gula
*cuka (1 sudu kecil)
*perahan limau nipis
*4-5 sudu besar air masak /air tapis
-potong dadu semua bahan bertanda( - )
-cili hijau tumbuk2 kasar (nak hiris ja pun boleh) 
-campur bahan dadu dan cili,tambah air,perasakan garam,gula,cuka dan perahan limau nipis/lemon

air asam
-3 biji cili merah
-5 biji cili padi (xnak pedas kurangkan)
-1 biji buah tomato
-1 biji bawang besar
- sedikit ja belacan (secubit ja)
-garam
-gula
-perahan limau nipis (boleh ganti ngn jus asam jawa)
-air masak (air tapis pun boleh)
cara:
bland semua bahan dengan air masak (agak2 air dalam 1/2 cawan)
-sedia hidang...yg simple2 ja ya..kalau nasi arab betul byk lagi rempahnya...
*kalau suka berkuah boleh tambah dalca sayur (letak terung,carrot,kacang panjang n kacang dal)

RESEPI PUAN NAIMAH,...Akan saya cuba resepi ini di dapur untuk anak2 saya......


Bahan2 untuk Nasi
*1/2 sudu makan jintan manis 
*1/2 sudu makan jintan putih
*1/2 sudu makan bunga cengkih
*1/2 sudu makan lada hitam
* 1 sudu makan biji ketumbar
*1/2 sudu makan buah pelaga
2 1/2 cawan beras basmathi (apa2 jenama pun boleh)
4 cawan air rebusan ayam (boleh guna kiub pati ayam n air biasa kalau xbuat stok ayam)
1/2 sudu besar garam
1 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
5 biji buah pelaga
kulit kayu manis
bunga lawang
2 sudu besar minyak sapi
pewarna kuning & oren (kalau xdak ganti ngan serbuk kunyit bancuh ngan air)

cara:
-semua bahan bertanda * cuci bersih (guna penapis teh)
goreng tanpa minyak semua bahan * kemudian bland kering -sampai hampir jadi serbuk
-cuci bersih beras basmathi dan rendam 1/2 jam atau 1 jam
- panaskan minyak sapi,masukkan kayu manis,buah pelaga n bunga lawang.
-kemudian masukkan bawang besar dan bawang putih yg dihiris nipis(nak tumbuk/bland pun boleh)
-bila dah kekuningan, masukkan serbuk rempah yg di bland tadi.gaul sebati..kemudian masukkan beras.
-masukkan air stok ayam perasakan garam dan masak sampai nasi kering air.
-titik2kan pewarna dan biar seketika sebelum padamkan api...bila nak hidang baru gaul nasi biar bercampur warna
*boleh tambah daun ketumbar kalau nak bau lagi harum..potong daun n tabur atas nasi yg dah siap hidang
*(kalau betul2 nasi arab ada tambah arang yg dimasukkan dalam aluminium foil dan letak skit minyak,biar berasap letak atas nasi dan tutup periuk nasi-nak menaikkan aroma)

Resepi ayam
bahan untuk perap (bland semua bahan)
3 inci halia
2-3 biji kunyit hidup besar ibu jari
1 sudu makan jintan manis
1 sudu makan jintan putih
2 sudu makan biji ketumbar
1 sudu makan buah pelaga
1 sudu besar garam
2 sudu besar gula
1 biji bawang besar
6 ulas bawang putih
* 1 ekor ayam dibelah 2 tanpa putus (saya kelar2 skit2 kat isi ayam supaya rempah meresap ke dalam isi)
cara:
-bland semua bahan perap.gaulkan pada ayam dan perap lebih kurang 2-3 jam
-masukkan ayam dalam pemanggang
-panggang sampai masak
*masa hidang sy potong 2 ayam sekor tu..ambik separuh ja

resepi salad
-buah tomato
-timun
-lobak merah
-bawang
*cili hijau
*garam
*gula
*cuka (1 sudu kecil)
*perahan limau nipis
*4-5 sudu besar air masak /air tapis
-potong dadu semua bahan bertanda( - )
-cili hijau tumbuk2 kasar (nak hiris ja pun boleh)
-campur bahan dadu dan cili,tambah air,perasakan garam,gula,cuka dan perahan limau nipis/lemon

air asam
-3 biji cili merah
-5 biji cili padi (xnak pedas kurangkan)
-1 biji buah tomato
-1 biji bawang besar
- sedikit ja belacan (secubit ja)
-garam
-gula
-perahan limau nipis (boleh ganti ngn jus asam jawa)
-air masak (air tapis pun boleh)
cara:
bland semua bahan dengan air masak (agak2 air dalam 1/2 cawan)
-sedia hidang...yg simple2 ja ya..kalau nasi arab betul byk lagi rempahnya...
*kalau suka berkuah boleh tambah dalca sayur (letak terung,carrot,kacang panjang n kacang dal)








SEDEKAH dan Orang kedekut

Orang tanya saya apakah kunci rezki murah? 

Saya jawab dermawan dan syukur... SUNGGUH!!! 

kalau tak dapat balik duit yg kita dermakan, Allah jarang berikan kesakitan.. Kereta jarang rosak... Tayar susah nak pancit, orang selalu belanja makan, tambang orang selalu bayarkan, mudah berurusan dengan orang.. 

Hairan kan, jalan yg sama di lalui oleh orang yg selalu pancit tayarnya.., Tapi tayar kita tidak pancit pancit...!!!

Sabda nabi saw:-
حسنوا اموالكم بالزكاة، دوا مرضاكم بالصدقة...
Sucikan harta kamu dengan zakat, ubatilah pesakit kamu dengan sedekah...

Sakit mmg boleh di ubati dengan sedekah.. Setiap kali bersedekah terus berdoa.. Sebab itu ketika kesakitan kita di anjurkan bersedekah, kerana itu adalah rawatan untuk melegakan sakit... Tetapi masalah setiap kali hati hendak bersedekah, terasa begitu berat dan terlalu memikirkan duit yg diberikan.. Terlalu berkira membuatkan dunia dan sekeliling terlalu berkira juga untuk kita..

Tak percaya tgok org kedekut.. Urusannya sukar, duit walaupun byk cukup berkira nak belanja orang.. Tambang rakannya seringgit di tuntut kembali.. Maka di uji Allah kesakitan, setiap ujian walaupun kecik dirasakan berat, urusannya selalu sukar...resah dan gelisah..

Syaikh Muhammad Ratib An Nabulsi ketika menafsir ayat 39 surah Sabak, :-

وما انفقتم من شيء فهو يخلفه....
Apa yg kamu belanjakan dr sesuatu (atas jalan Allah) akan diganti kan oleh Allah...

Kata Syaikh Muhammad Ratib, dengan harta itu ada ujian, dan sentiasa di uji Allah untuk kita belanjakan, tapi sekiranya di belanjakan Allah pasti gandakan sedekah itu kerana itu adalah janji, tetapi majoriti manusia masih gusar janji ini yaitu mereka berfikir "kekurangan harta".. Maka Allah terus mengurangkan hartanya...

Maka dia pun hairan, walaupun tak bersedekah, harta tetap kurang... Dan tambah Syeikh Ratib, suatu petua yg orang selalu langgar pantang, dan ini menurut Syeikh Ratib merupakan kaedah emas yg orang selalu lupa yaitu apabila kita melakukan kebaikan kepada orang, terus kita lupakan.. Biarkan ia berlalu supaya tidak timbul soal ungkit suatu masa..
لا تبطلوا صدقاتكم بالمن والاذى
Jangan kamu membatalkan pahala sedeqah kamu dengan ungkit dan kata kata kesat.. Kerana di dalam agama, dua golongan yg diberikan kelonggaran untuk mengungkit, yaitu guru terhadap anak muridnya yg biadap, dan ayah ibu yg anaknya kurang ajar... Kalau tidak silap, pandangan ini saya naqal dari secebis pandangan Syeikh Muhammad bin Ismail Uthman Zein Al Yamani Hafizahullah... 


Tulisan; sahabat fb,hadi Johari
................................................................................





Monday, August 26, 2013

PERSON I LOVE THE MOST


Arwah ayahku dan emak,..... Menatap wajah tua mereka membuat airmataku mengalir. Betapa kasih dan sayangnya aku kepada mereka hanya ALLAH saja yang tahu.


Kisah hujan ada kenangan masa kecil,masa kecil x dpt lari dr kenangan brsama ayah,arwah ayah.He is the best man and father I ever have.Ketika aku kecil,sejak dr kecil,aku selalu brsama ayah.Darjah 1,ayah menunggu aku sepagian ditepi kelas.Bila aku toleh ayah tiada,aku akan menangis hngga guru kelas pun kelam-kabut.Ayah menunggu dgn setia,bila lapar ayah makan dikantin sekolah.Tapi ayah kena pastikn basikal tuanya ada dihadapan kelasku,supaya aku tidak menangis.

      Ketika itu ayah selalu pergi menjala ikan atau menangkap ketam utk dijual.Aku akan membawa baldi mngekori langkah ayah sepanjang pantai.Ayah mendayung sampan meredah sungai kearah laut,aku mnyaksikan kepenatan ayah.Bila jala ayah mengena,aku akan melompat gembira sambil mngambil hasil tangkapan masuk kedlm baldi.Naik dr laut ayah akan jual kepasar atau kawan2 sekampung ayah.

      Bila tidak ke laut,ayah mngambil upah mengait buah kelapa.Aku akan mengejar setiap buah yg jatuh dn mngumpulknnya dusatu tempat.Tidak terasa luas mana pun kebun kelapa orang yg ayah kait,aku budak,mana tahu penat lagi.Aku anak sulong,selalu membantu ayah,kemana pun ayah.Bila dapat duit upah mngopek buah kelapa,ayah akan bawa aku naik basikal ke warung dipekan,makan roti canai.

      Bila ayah dapat tawaran masuk ke sebuah felda di Ngri Sembilan,border dgn Pahang..Sekali lagi aku mnjadi penolong ayah dikebun getah.Ketika itu aku drjh 6.Sekali lagi aku melihat ayah lelah menoreh getah dr satu pokok ke pokok yg lain..seluas 10ekar kebun getah itu.Dari subuh hngga jam 12 tghari,baru lah ayah pulang.Aku menolong mngutip susu getah utk dimasukkan kedlm tong.Semak-samun diredah,ketika itu tidak takut pula pd hantu atau apa.Mungkin kerana ayah ada.

     Bila aku sudah belajar disekolah menengah,cuti sekolah baru lah aku dapat tolong ayah.Ini kerana sekolahku jauh di Jerantut,Pahang.Ketika itu baru aku mngerti dgn lebih lagi keperitan dn kepenatan yg ayah tanggung membesarkn aku 7 beradik.Nafas semput ayah benar2 mnyentuh perasaanku.Lelah sungguh ayah.Mujur saja,aku dapat hadiahkan 8A kpd ayah dlm peperiksaan SRP tingkatan 3..

     Saat aku hendak mngambil peperiksaan SPM,ayah tidak bagi aku ikut,ayah kata baca buku saja.Aku temankn jugak ayah ke kebun,tapi aku mmbaca buku dibangsal buruk ayah,sementara ayah menoreh getah sendirian.
Ayah juga lah yang menemankan aku study malam hari.Aku menelaah pelajaranku brtemankan api pelita sahaja.Ayah membancuhkn kopi panas utkku supaya aku tidak mngantuk.Sepanjang aku belajar,ayah tidur berdengkur tidak jauh dariku,......tidak aku lupa kasih dn jasa ayah buatku.
Aku brazam tika itu,peluh ayah ingin ku bayar dgn mem;angkah kaki ke universiti.Alhamdulillah,aku berjaya.Bersama kawan2ku yg lain,aku memilih utk belajar di universiti islam antarabangsa.Riak wajah gembira ayah tika itu sukar dilafazkan.Aku bersyukur krn dapat membuat ayah gembira.

     Sekarang ayah sudah tiada,...tapi bayangan kasih ayah masih hangat dalam doaku.Sudah 8 tahun ayah meninggalkn aku dn kami sekeluarga.Ayah pergi dlm keadaan amat tenang,senyum seperti tidur sahaja.Bila dirisik drpd emak,rupanya ayah x pernah tinggal tahajudnya setiap malam hngga saat dia pergi.Aku brsyukur mempunyai ayah seperti ayah.yang prihatin dgn kesedihanku,yg sentiasa memberi semangat kepadaku mnjalani hidup yg penuh dugaan.Ayah tinggalkn aku ketika aku masih perlukan sokongan dn kasih sayang ayah.

    Namun,itu lah takdir yg tersurat.Allah meminjamkn kepadaku seorang ayah yg amat penyayang dn ambil berat.Yg cepat menolong orang lain hngga x hiraukn keadaan dirinya,yg sanggup brsusah utk org lain senang.Ayah yg amat mngasihi anak2nya.

    Benar-benar aku rindukan ayah,kini hanya fatihah dn doa buat ayah.



   Ya Allah,aku amat rindukn ayahku.
   peliharakan lah ayah dlm RahmatMU.
  aMPUNKAN LAH SEGALA DOSA AYAH.,
  sELAMATKN LAH AYAH DLM PERJALANAN MNGHADAPMU,
  Lapangkan lah utk ayahku,....
  Biarlah ayahku tenang tidur dengan limpahan rahMAtMU
 sEorang ayah yg membakar dirinya utk anak2nya,
 Kasihilah ayahku Ya Allah,......aku pohon
 HambaMU ini brmohon........padaMU Ya Allah....

 Al-Fatihah......


Sunday, August 25, 2013

PRAYER FOR ALLAH IN THE MORNING




RAWATAN SAKIT JANTUNG DLM QURAN

1.  Selepas solat 5 waktu, selepas salam terakhir

2.  Niat ; Muga ALLAH TAALA lenyapkan segala sumbatan yang menyumbat mana2 pembuluh jantung dengan keagungan dan Kebesaran KALAM ALLAH.

3.  Baca Al-Fatihah 1 x = Untuk Rasulullah s.a.w ,sahabat dn keluarga Baginda

4.  Baca Al-Fatihah 1 x

5.  Baca 3 Qul  1 x

6.  Ayatul Qursi  1 x

7.  Surah Al-Haysr ( Ayat 21- 24)  7x
Tiap kali baca, tarik nafas dalam2, bayangkan ayat2 itu masuk kedalam urat2 jantung,membuang segala sumbatan.



....................DENGAN IZIN ALLAH TAALA........................


PETUA SAKIT JANTUNG DALAM AL-QURAN



5 Tanda Awal Penyakit Jantung

Penyakit jantung seakan menjadi penyakit yang biasa dihidapi masyarakat. Sebelum ia menjadi semakin parah, ada baiknya kita kenali tanda-tanda awal penyakit ini untuk melakukan pencegahan dan persediaan awal.

1. Sakit Dada
Ia disebabkan sel-sel jantung tidak mendapat oksigen yang mencukupi kerana kurangnya aliran darah ke otot-otot jantung.

2. Sukar Bernafas
Kesukaran ini biasa terjadi ketika tidur atau hanya sekadar berbaring. Untuk mengatasi hal tersebut, ambil nafas dalam-dalam dan hembus nafas perlahan-lahan. Keadaan nafas yang sesak juga berlaku pada malam hari. Hal tersebut dikenali sebagai Paraoxysmal Nocturnal Dyspnea atau kesukaran bernafas akibat kurang kemampuan jantung untuk mengepam darah ke seluruh tubuh dan kembali semula ke jantung dan paru-paru.

3. Kurang Selera Makan
Ia disebabkan oleh pengumpulan cairan di dalam hati atau sistem pencernaan yang mengakibatkan berkurangnya selera makan.

4. Sering Rasa Lelah Penat
Rasa lesu dan lelah tanpa sebab ini berlaku kerana tubuh tidak mendapat oksigen yang mencukupi.

5. Kerap Buang Air Kecil
Intensiti buang air kecil yang kerap juga boleh menjadi simptomnya. Perkara ini disebabkan cairan yang terkumpul pada ginjal melalui aliran darah pada siang hari. Untuk menghindari hal ini, kawal pengambilan air pada waktu malam hari.


...........................................................................................



Thursday, August 22, 2013

GARY'S SMILE WITH BAD JI HYO




A man who will just smile happily when his lover getting bad is the real ,... he likes Ji hyo like that,.... sometimes he missed to see bad Ji hyo,... so romantic this couple,..love him like crazy!!!!


Monday, August 19, 2013

HUKUM ZIARAH KUBUR

Salah satu amalan yang sering dilakukan oleh masyarakat kita pada bulan Ramadhan dan pada Hari Raya Fitrah ialah ziarah kubur, sama ada yang diziarahi itu adalah kubur ibu bapa atau kaum kerabat. Berziarah itu pula diisi dengan membaca al-Qur’an yang pahalanya dihadiahkan kepada orang yang telah meninggal dunia.
Biasanya surah Yassin dan bertahlil merupakan bacaan pilihan masyarakat kita apabila berziarah kubur. Berziarah kubur pula tidak hanya di bulan Ramadhan atau ketika Hari Raya sahaja, bahkan terdapat sesetengah keluarga yang menjadikannya rutin yang dilakukan seminggu sekali, sebulan sekali atau pada waktu-waktu yang dipersetujui oleh ahli keluarga yang difikirkan boleh berziarah beramai-ramai ke kubur.
Apa yang biasa dilihat, berbagai lapisan golongan ahli keluarga yang bukan sahaja terdiri daripada golongan lelaki dewasa, malahan kanak-kanak lelaki dan golongan perempuan jugaberamai-ramai turut sama berziarah.
Senario golongan perempuan turut serta pergi berziarah ke kubur menimbulkan reaksi sesetengah pihak yang beranggapan bahawa perempuan tidak dibenarkan berziarah kubur, lebih-lebih lagi perempuan yang dalam haidh. Adakah betul anggapan sedemikian?

Hukum Ziarah Kubur

Terdapat perbezaan hukum berziarah kubur bagi lelaki dan perempuan.

1. Hukum Ziarah Kubur Bagi lelaki

Para ulama sepakat mengatakan bahawa sunat bagi lelaki menziarahi kubur orang-orang Islam berdasarkan hadis yang diriwayatkan oleh Buraidah Radhiallahu ‘anhu, RasulullahShallalahu ‘alaihi wasallam bersabda:
Maksudnya:
“Dahulu aku melarang kamu menziarahi kubur, maka (sekarang) ziarahlah.”
(Hadits riwayat Muslim)
Menurut Imam asy-Syarwani Rahimahullah, ganti nama ” كم ” (kum) dalam larangan dan juga ” زوروا ” pada perintah dalam hadis di atas adalah ditujukan kepada kaum lelaki.
Orang-orang yang sunat diziarahi kuburnya itu pula ialah:
I. Kubur kedua ibu bapa, walaupun kubur keduanya bukan di negeri di tempatnya berada.
II. Kubur kaum keluarga terdekat atau sahabat-handai yang pada ketika hidup mereka sunat untuk diziarahi, begitu juga bila mereka meninggal dunia.
III. Kubur orang lain (yang bukan keluarga atau sahabat handai) dengan tujuan berziarah untuk mengingatkan kematian, memohon rahmat daripada Allah Subhanahu wa Ta‘ala untuknya atau sebagainya.

2. Hukum Ziarah Kubur Bagi Wanita

Keadaan wanita berbeza dengan lelaki dari segi emosi dan perasaan. Perasaan mudah tersentuh dengan apa sahaja yang berlaku sering dikaitkan dengan mereka. Apabila seseorang yang dikenali meninggal dunia, lebih-lebih lagi jika orang tersebut adalah seseorang yang disayangi atau terlalu rapat dengannya selalunya membangkitkan perasaan emosi dan ada sesetengahnyatidak dapat membendung perasaan sehingga meraung-raung di depan mayat atau di tanah perekuburan.
Menurut pendapat jumhur ulama, hukum ziarah kubur bagi wanita adalah makruh kerana ditakuti boleh mengundang fitnah atau ditakuti mereka menangis dengan mengeluarkan suara yang nyaring meratapi kepergian si mati.
Dalil yang menunjukkan bahawa hukum bagi perempuan menziarahi kubur adalah tidak haram berdasarkan beberapa hadits Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam seperti berikut:
1. Diriwayatkan daripada Anas bin Malik Radhiallahu ‘anhu,katanya:
Maksudnya:
Nabi Muhammad Shallallahu ‘alaihi wasallam berjalan melintasi seorang wanita yang sedang menangis di kubur anaknya, lalu Baginda Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: “Bertaqwalah engkau kepada Allah dan bersabarlah.”
(Hadits muttafaq ‘alaih)
Daripada hadits di atas dapat difahami bahawa menziarahi kubur bagi wanita tidak dilarang. Ini kerana jika perbuatan tersebut dihukumkan haram, sudah tentunyalah Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam menegur ataupun melarang wanita tersebut daripada menziarahi kubur.
2. Sayyidatuna ‘Aisyah Radhiallahu ‘anha bertanya kepada Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam tentang doa yang boleh dibacanya apabila berziarah ke perkuburan. RasulullahShallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
Maksudnya:
“Katakanlah: “Mudah-mudahan Allah limpahkan keselamatan ke atas ahli kubur daripada orang-orang mukmin dan orang-orang Islam dan semoga Allah merahmati orang-orang terdahulu dari kalangan kami dan orang-orang yang terkemudian, dan sesungguhnya sekiranya kami diizinkan oleh Allah kami akan bertemu dengan kamu.”
(Hadits riwayat Muslim)
Hadits di atas adalah dalil yang menunjukkan bahawa tidak haram bagi perempuan berziarah kubur.
Namun perlu diingat, bahawa hukum berziarah kubur bagi perempuan ini bergantung pada tujuan dan keadaannya ketika berziarah. Hukum asalnya adalah makruh sekalipun tujuannyauntuk mengambil iktibar, untuk mengingatkan kepada kematian, alam barzakh dan alam akhirat. Di samping itu, perempuan tersebut dapat menjaga adab kesopanan ketika berziarah, dapat menahan diri dari kesedihan atau dukacita yang bersangatan dan aman dari segala fitnah.Manakala apabila berlaku tujuan dan keadaan yang sebaliknya, maka hukum makruh tersebut akan bertukar kepada haram.
Menurut setengah ulama, jika tujuannya adalah untuk menimbulkan semula perasaan dukacita dan untuk meratapi si mati, maka adalah haram baginya menziarahi kubur. Begitu juga jika sekiranya perempuan tersebut tidak menjaga adab kesopanannya semasa berziarah, tidak aman dari segala fitnah atau seumpamanya, maka haram baginya menziarahi kubur.
Berbeza pula hukumnya menziarahi kubur Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam. Hukumnya adalah sunat bagi perempuan dan lelaki. Begitu juga menurut sebahagian ulama, sunat berziarah ke kubur para nabi, para ulama dan aulia.

Hukum Wanita Haid Ziarah Kubur

Wanita yang dalam haid tidak ada halangan untuk berziarah kubur, kerana untuk berziarah kubur tidak disyaratkan suci daripada hadas kecil mahupun besar. Suci daripada hadas merupakan salah satu adab yang disunatkan sahaja kepada orang-orang yang ingin berziarah ke tanah perkuburan.
Oleh yang demikian, perempuan yang dalam haid berziarah kubur dengan tujuan yang dibenarkan oleh syara‘ serta dapat menjaga adab kesopanan ketika berziarah dihukumkan makruh sebagaimana dengan hukum perempuan yang suci berziarah kubur.
Namun satu hal yang berbeza di antara perempuan yang suci dengan perempuan sedang haid ketika di tanah perkuburan ialah dari segi keharusan membaca ayat-ayat al-Qur’an untuk si mati. Perlu diingat, perempuan yang dalam haid haram membaca al- Qur’an walaupun hanya satu ayat daripada al-Qur’an. Maka memadailah baginya berzikir seperti bertahlil, bertasbih dan sebagainya atau berdoa untuk si mati seperti memohon keampunan dan rahmat atau yang seumpamanya daripada Allah untuk si mati.
Secara umumnya, adab-adab yang perlu dijaga oleh wanita yang menziarahi kubur sama ada yang dalam keadaan suci mahupun haidh ialah:
(1) Hendaklah dia ditemani oleh suaminya ataupun mahramnya.
(2) Keluar dalam keadaan menutup aurat sepenuhnya sepertimana yang telah digariskan oleh Islam.
(3) Jangan selalu pergi berziarah ke kubur.
(4) Tidak berbual dengan percakapan kosong sebagaimana yang dilarang ke atas kaum lelaki, kerana Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda dalam hadis yang diriwayatkan oleh Buraidah Radhiallahu ‘anhu:
Maksudnya:
“(Dahulu) aku telah melarang kamu menziarahi kubur, maka (sekarang), siapa yang ingin menziarahi kubur, berziarahlah, dan janganlah kamu bercakap-cakap dengan perkataan yang tidak baik.”
(Hadis riwayat an-Nasa’ie)
Perlu diambil perhatian juga, hukum yang membenarkan perempuan berziarah kubur ini adalah tertakluk bila adanya keizinan daripada suami atau wali. Sekiranya tiada keizinan daripada suami atau wali, tidaklah perempuan itu dibenarkan untuk berziarah kubur.
Kesimpulannya, wanita yang dalam haidh tidak dilarang menziarahi kubur kerana secara umumnya hukum berziarah bagi wanita itu adalah makruh dengan ada syarat-syarat yang perlu dijaganya iaitu dari segi tujuan dan adab berziarah. Di samping itu, jika dia turut sama berziarah ke perkuburan bersama ahli keluarga yang lain, dia hendaklah berhati-hati agar tidak turut sama dengan yang lainnya membaca ayat-ayat al-Qur’an seperti Yassin dan yang seumpamanya kerana haram baginya melakukan yang demikian dengan keadaannya di dalam haidh itu.
Wallahu’ Alam

THE SECRET OF AL-FATIHA





1 - Al-Fatihah Read 14 times before going to bed: husband and children will remember us always

2 - Al-Fatihah Read 41 times blow in water and drink as well as for the water bath: To release an internal pain

3 - Al-Fatihah Read 7 times and stroked on the head every morning and once before bed. To the mentally ill

4 - Al-Fatihah Read 3 times blow-drink a glass of water and read while stroking the area of pain. Extreme pain.

5 - Al-Fatihah Read 7 times and rub on the head like a baby crying at night or at any time


6 - Al-Fatihah Read 3 or 7 times, use your thumb and press in the ceiling, (mouth) then rub the pain away. Bleeding, bee sting, finger stuck in the door.


INSAN YANG PERNAH BERJASA KEPADAKU telah tiada lagi,..


Photo
Paksu Dahlan,. 2 dari kiri,....



\]

Dan sekarang beliau sedang terlantar sakit. Beliau ialah Tuan Haji Dahalan bin Haji Arshad, tok saudaraku.
Mujur aku jumpa gambar ini dalam FACEBOOK aku, berguna juga FACEBOOK dalam menjejak kasih,.

Dulu, ketika aku mula melangkah ke UIA matrikulasi,.. Tok saudara yang ku panggil Pak su ini lah yang banyak membantu aku dari segi wang belanja. Arwah ayah ku susah ketika itu,.. dengan adik beradik yang ramai.
Adakala pak su datang ke kampus waktu cuti minggu dan membawa aku pulang ke rumahnya, yang ketika itu di kuarters TNB Kajang. Dan bila hantar ku kembali ke asrama,dibekalkan duit belanja buatku.

Sudah lama aku hendak ke rumahnya, tetapi terputus hubungan kerana pak su berpindah rumah, dan hilang nombor telefonnya.

Sesiapa yang mengunjungi lamanku ini, tolong lah doakan agar pak su sihat, diberi kesihatan yang baik,kesembuhan dengan Rahmah ALLAH,.. jasa dan kebaikan pak su hanya ALLAH sahaja yang dapat membalasnya.....Aaamiiin. Ditulis pada 19/8/2013


..............................................................................

Masa aku tulis esei di atas, perasaan ku sungguh kuat untuk berjumpa pak su,...hanya kerana anak dalam wad sebab denggi sahaja,aku menahan rasa itu...

Semalam, pada 15hb September,..aku mendapat call daripada anaknya Hammad,...pak su sudah tiada,pergi meninggalkan kita semua pada 21 Ogos, selepas raya 2 minggu.... Aku ingat kembali, itu lah waktunya hatinya kuat sungguh untuk bertemunya, deria keenamku mendesak-desak,rupanya itu tanda pak su telah meninggalkan ku untuk selamanya,....

Syukur lah bila Hammad memberitahu pak su pergi dalam keadaan baik sekali,.wajah seolah senyum dan tidur sahaja

Teringat kebaikan pak su pernah menjaga ku ketika di universiti, pak su sangat baik dan penyayang... YA ALLAH, AMPUNKAN LAH DOSA PAK SU, LETAKKAN ROHNYA BERSAMA PARA SYUHADA DAN PARA AHLI SYURGA DENGAN RAHMAHMU ALLAH.....AMIN




AL-FATIHAH BUAT PAK SU ARWAH HAJI DAHALAN HAJI ARSHAD





DESCRIPTIVE ESSAY; A HAND PHONE


INTRO ;  - Today, mobile phone has become popular to everybody since it is very convenient - ubiquitous - not only for rich - 



BODY ;  The most advantage of having a mobile phone is you can communicate to your family and your friends no matter what where you are. For instance, you can contact easily to your friends by calling or sending messages everywhere without electricity. 

It is maybe the main reason why almost all people today choose to own a mobile phone. From the customer’s point of view, it is obvious that mobile phones assist you in business a lot, such as, make schedule of working, surf the internet, and keep in touch with their companies. 

Moreover, you can relax with mobile phone’s applications, for example, play games, listen to music, or chat with your friends.

On the other hand, there are also disadvantages.

Using a lot mobile phone can harm your brain, particularly teenager and children who are under 16 years old. If you use mobile phones too much, you will get bad effects like dizzy, blood-brain barrier, or ears problems.

In addition, when you use mobile phones while you are driving, you will get an accident. It is essential not good for you and others. 

Moreover, “radiations emitted from the phone are dead harmful for the eardrum”, has proved by many scientist.


p/s ; Please expands details about the above points in 4 paragraphs in the body......


In conclusion,..................................................................................


DESCRIPTIVE WRITING; SPM SPOT QUESTIONS? 

2004 Describe a
 festival celebrated in your area.

2005 Describe 
the biggest challenge in your life.

 2006 Describe an
 enjoyable weekend you have experienced

2007 Describe an
 embarrassing experience in your life.

 2008 Write about 
a person who has worked hard to succeed.

 2009 Describe an 
unforgettable incident that you saw on your way home from school 

 2010 Describe
 the most popular student in your school.

 2011 Describe A
 famous person you admire

 2012 Describe
 an outing with your friends

..........................................................................................



For 2013 - How about describing an object or place / Building??


    = Practise a lot of writing regarding the object / building / place.

    = Example ; 

                 1.   Hand phone

                 2.   A newspaper

                 3.   Internet

                 4.   A flower

                 5.   The beach

                 6.   My village / My hometown

                 7.   A palace

                 8.   A famous market in my area

                 9.   A historical building in Malacca



... AT LEAST YOU PREPARE WITH A PRACTISE...