I am a Teacher, lecturer cum Private tutor, and Freelance writer for your thesis, essay,novel, cerpen, journal or assignment. I like writing blog, and novel in my free time. I love watching horror movie and variety show, especially RUNNING MAN. I love travel but it too costly,.. I am not smiling, but everyone will smile whenever they meet me,..


Please do contact me BY Email ; imaninuryase@gmail.com


Monday, August 26, 2013

PERSON I LOVE THE MOST


Arwah ayahku dan emak,..... Menatap wajah tua mereka membuat airmataku mengalir. Betapa kasih dan sayangnya aku kepada mereka hanya ALLAH saja yang tahu.


Kisah hujan ada kenangan masa kecil,masa kecil x dpt lari dr kenangan brsama ayah,arwah ayah.He is the best man and father I ever have.Ketika aku kecil,sejak dr kecil,aku selalu brsama ayah.Darjah 1,ayah menunggu aku sepagian ditepi kelas.Bila aku toleh ayah tiada,aku akan menangis hngga guru kelas pun kelam-kabut.Ayah menunggu dgn setia,bila lapar ayah makan dikantin sekolah.Tapi ayah kena pastikn basikal tuanya ada dihadapan kelasku,supaya aku tidak menangis.

      Ketika itu ayah selalu pergi menjala ikan atau menangkap ketam utk dijual.Aku akan membawa baldi mngekori langkah ayah sepanjang pantai.Ayah mendayung sampan meredah sungai kearah laut,aku mnyaksikan kepenatan ayah.Bila jala ayah mengena,aku akan melompat gembira sambil mngambil hasil tangkapan masuk kedlm baldi.Naik dr laut ayah akan jual kepasar atau kawan2 sekampung ayah.

      Bila tidak ke laut,ayah mngambil upah mengait buah kelapa.Aku akan mengejar setiap buah yg jatuh dn mngumpulknnya dusatu tempat.Tidak terasa luas mana pun kebun kelapa orang yg ayah kait,aku budak,mana tahu penat lagi.Aku anak sulong,selalu membantu ayah,kemana pun ayah.Bila dapat duit upah mngopek buah kelapa,ayah akan bawa aku naik basikal ke warung dipekan,makan roti canai.

      Bila ayah dapat tawaran masuk ke sebuah felda di Ngri Sembilan,border dgn Pahang..Sekali lagi aku mnjadi penolong ayah dikebun getah.Ketika itu aku drjh 6.Sekali lagi aku melihat ayah lelah menoreh getah dr satu pokok ke pokok yg lain..seluas 10ekar kebun getah itu.Dari subuh hngga jam 12 tghari,baru lah ayah pulang.Aku menolong mngutip susu getah utk dimasukkan kedlm tong.Semak-samun diredah,ketika itu tidak takut pula pd hantu atau apa.Mungkin kerana ayah ada.

     Bila aku sudah belajar disekolah menengah,cuti sekolah baru lah aku dapat tolong ayah.Ini kerana sekolahku jauh di Jerantut,Pahang.Ketika itu baru aku mngerti dgn lebih lagi keperitan dn kepenatan yg ayah tanggung membesarkn aku 7 beradik.Nafas semput ayah benar2 mnyentuh perasaanku.Lelah sungguh ayah.Mujur saja,aku dapat hadiahkan 8A kpd ayah dlm peperiksaan SRP tingkatan 3..

     Saat aku hendak mngambil peperiksaan SPM,ayah tidak bagi aku ikut,ayah kata baca buku saja.Aku temankn jugak ayah ke kebun,tapi aku mmbaca buku dibangsal buruk ayah,sementara ayah menoreh getah sendirian.
Ayah juga lah yang menemankan aku study malam hari.Aku menelaah pelajaranku brtemankan api pelita sahaja.Ayah membancuhkn kopi panas utkku supaya aku tidak mngantuk.Sepanjang aku belajar,ayah tidur berdengkur tidak jauh dariku,......tidak aku lupa kasih dn jasa ayah buatku.
Aku brazam tika itu,peluh ayah ingin ku bayar dgn mem;angkah kaki ke universiti.Alhamdulillah,aku berjaya.Bersama kawan2ku yg lain,aku memilih utk belajar di universiti islam antarabangsa.Riak wajah gembira ayah tika itu sukar dilafazkan.Aku bersyukur krn dapat membuat ayah gembira.

     Sekarang ayah sudah tiada,...tapi bayangan kasih ayah masih hangat dalam doaku.Sudah 8 tahun ayah meninggalkn aku dn kami sekeluarga.Ayah pergi dlm keadaan amat tenang,senyum seperti tidur sahaja.Bila dirisik drpd emak,rupanya ayah x pernah tinggal tahajudnya setiap malam hngga saat dia pergi.Aku brsyukur mempunyai ayah seperti ayah.yang prihatin dgn kesedihanku,yg sentiasa memberi semangat kepadaku mnjalani hidup yg penuh dugaan.Ayah tinggalkn aku ketika aku masih perlukan sokongan dn kasih sayang ayah.

    Namun,itu lah takdir yg tersurat.Allah meminjamkn kepadaku seorang ayah yg amat penyayang dn ambil berat.Yg cepat menolong orang lain hngga x hiraukn keadaan dirinya,yg sanggup brsusah utk org lain senang.Ayah yg amat mngasihi anak2nya.

    Benar-benar aku rindukan ayah,kini hanya fatihah dn doa buat ayah.



   Ya Allah,aku amat rindukn ayahku.
   peliharakan lah ayah dlm RahmatMU.
  aMPUNKAN LAH SEGALA DOSA AYAH.,
  sELAMATKN LAH AYAH DLM PERJALANAN MNGHADAPMU,
  Lapangkan lah utk ayahku,....
  Biarlah ayahku tenang tidur dengan limpahan rahMAtMU
 sEorang ayah yg membakar dirinya utk anak2nya,
 Kasihilah ayahku Ya Allah,......aku pohon
 HambaMU ini brmohon........padaMU Ya Allah....

 Al-Fatihah......


No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.