I am a Teacher, lecturer cum Private tutor, and Freelance writer for your thesis, essay or assignment. I like writing blog, and novel in my free time. I love watching horror movie and variety show, especially RUNNING MAN. I love travel but it too costly,.. I am not smiling, but everyone will smile whenever they meet me,..


Please do contact me - My first mail ; imaninuryase@gmail.com / Whatsapp; 01125522013


Monday, September 23, 2013

CONTOH JADUAL PENENTU KANDUNGAN



Langkah / aktiviti
Pengetahuan dan Kefahaman
Aplikasi
Analisis
Konsep/istilah
Teori/prinsip
Kaedah/kemahiran
Fakta

-Set Induksi : 
Memulakan topik pengajaran dengan menayangkan video  ’cikgu tidur’.                 
-guru bersoal  jawab dengan pelajar mengenai video yang ditayangkan.





   
Penyoalan, Interpretasi video


Aplikasi adab2 menuntut ilmu dalam kehidupan harian

Langkah 1 :
Memberi penerangan tentang:
- Konsep ilmu
- Bahagian ilmu
- Adab dan  Hikmat serta fadhilatnya.


1.    Guru menunjukkan gambar-gambar tentang bahagian-bahagian ilmu
2.    Guru menujukkan kepada pelajar adab dan  hikmat serta fadhilat menuntu ilmu  dalam bentuk peta minda.



Kaedah pemerhatian
Kaedah penerangan

Menuntut Ilmu mempunyai adab2 tertentu

Langkah 2 :
Memberi pengetahuan tambahan kepada pelajar tentang kisah hamba yang teguh dalam menuntut ilmu, Nabi Musa a.s bersama Nabi Khidir a.s


Memberi pengisahan tentang cerita seorang hamba dalam menuntut ilmu




Kaedah Penceritaan



       
Manusia memerlukan ilmu bagi mengahadapi segala cabaran kehidupan

Langkah 3 :
Menilai tahap kefahaman pelajar

          
        i.            Pembentangan mengenai takrif,adab-adab dan hikmah menuntut  ilmu seperti yang telah dibincangkan.
      ii.            Pelajar membuat tugasan dalam bentuk peta minda.



  
Kaedah kumpulan dan pembentangan



Kerjasama dalam kumpulan

Langkah 4:
Pembentangan

                           i.            Pelajar membentangkan hasil kerja masing-masing.

                  ii.            Pelajar dari kumpulan yang lain memberi pandangan mereka terhadap hasil kerja kumpulan tersebut.

Pelajar bersoal jawab dengan guru berkenaan hasil kerja



   
Kaedah pembentangan




Aplikasi konsep semasa mengadakan pembentangan
Langkah 5
Aktiviti pemulihan dan pengayaan
-        Pemulihan: ulang balik konsep
-       Pengayaan: Latihan
               Pengukuhan

Langkah 6:
Penutup

          X
Rumusan istilah dalam tajuk ini.



   X
Kaedah penerangan
dan soal jawab.


X
Mengamalkan adab2 menuntut ilmu dalam kehidupan harian.

  X
Pemilihan ilmu  yang tepat dan bermanfaat dalam kehidupan harian.















No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.