I am a Teacher, lecturer cum Private tutor, and Freelance writer for your thesis, essay,novel, cerpen, journal or assignment. I like writing blog, and novel in my free time. I love watching horror movie and variety show, especially RUNNING MAN. I love travel but it too costly,.. I am not smiling, but everyone will smile whenever they meet me,..


Please do contact me BY Email ; imaninuryase@gmail.com


Monday, September 23, 2013

KARANGAN BM SPM / MEROKOK

PENGENALAN.

        Terdapat telah pelbagai kempen terhadap rokok yang merbahaya dan juga  boleh menyebabkan kematian. Tetapi ancaman kepada kesihatan nampaknya bukan menjadi sebab yang baik untuk berhenti merokok. Orang ramai entah bagaimana mereka dapat menyekat diri sendiri daripada terus merokok . Tujuan esei ini adalah untuk membincangkan tiga kesan rokok, selain kemungkinan meluas disebut menyebabkan  kanser atau mati, ialah  bau asap, gigi berwarna, dan kos membeli rokok tersebut.1

        Kesan pertama rokok, dan mungkin salah satu yang bukan perokok paling benci, adalah bahawa ia meresap kepada segala-galanya di sekelilingnya. Perokok biasanya mempunyai rambut berbau, nafas, pakaian, dan, jika mereka merokok di dalam bangunan, bilik berbau. Bau asap rokok sangat kuat menembusi  ruang dan sukar untuk lenyap. Malah jika seseorang berhenti merokok bau kekal untuk jangka masa yang panjang.

        Kesan kedua rokok adalah salah satu yang kebanyakan orang tidak mengambil kira iaitu  kesan gigi kuning atau kadang-kadang menjadi perang. Sejak kesan ini adalah kesan  jangka panjang, kebanyakan orang tidak sedar apabila mereka mula merokok. Fakta bahawa  kesan rokok  adalah amat sukar untuk dihilangkan  daripada gigi, dan ia mungkin akan berakhir berharga sejumlah besar wang. Gigi kuning adalah menjijikkan kerana mereka memberikan imej yang tidak bersih dan membuat orang berkenaan kelihatan lebih tua.

        Kesan ketiga merokok adalah bahawa ia akhirnya akan berakhir sehingga menjejaskan ekonomi peribadi perokok. Bergantung kepada negara harga rokok boleh berbeza.Di Malaysia,harga rokok bukannya murah.Ini benar-benar satu  pembaziran yang tidak disedari terutamanya oleh lelaki.


KESIMPULAN
           Ini adalah hanya tiga daripada banyak kesan lain rokok, tetapi kepada mana-mana orang yang waras mereka adalah lebih daripada cukup untuk menyedari bahawa merokok adalah buruk. Orang ramai  tidak mungkin bangga menggelarkan diri mereka perokok. Ia adalah amat dahsyat untuk kesihatan serta penampilan peribadi. Akhirnya, orang-orang yang hidup dalam kemiskinan, berbau busuk asap, dan mempunyai gigi kuning adalah orang-orang yang dipandah rendah dalam masyarakat bertamadun.


  Rujukan;
http://eslbee.com/effects_of_cigarette_smoking.html.


……………………………………………………………………….

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.