I am a Teacher, lecturer cum Private tutor, and Freelance writer for your thesis, essay or assignment. I like writing blog, and novel in my free time. I love watching horror movie and variety show, especially RUNNING MAN. I love travel but it too costly,.. I am not smiling, but everyone will smile whenever they meet me,..


Please do contact me - My first mail ; imaninuryase@gmail.com / Whatsapp; 01125522013


Wednesday, October 30, 2013

EPISODE 169, GARY LEESSANG PROPOSE JI HYO FOR A MARRIAGE?


Photo: He's definitely a night owl.... -Episode 169

So cute,.. Oppa Gary just sleep after lots of eating, he is the first who complete the mission



After he succeed opening the key, he asked Ji Hyo to come with him to observe the hall for wedding,... Cicha?... Haha and all friends are waiting for their marriage too,... Soon they will be!!!.... this is my instinct,..huhu



.............................................................................................................................


KOLEKSI DOA - ANGIN, DENGKI,STROK..






 Ayat-Ayat Wirid Mangsa Hasad Dengki


AL-Fatihah (surah 1 : ayat 1-7) : dibaca 7 kali
 
Ayatul Kursi (surah 2 : ayat 255) : dibaca 7 kali
 
Ayatul Mulk (surah 67 : ayat 1-30) : dibaca 1 kali
 
Al-Qalam (surah 68 : ayat 51) : dibaca 7 kali
 
Al-Ikhlas (surah 112 : ayat 1-4) : dibaca 7 kali

Al-Falaq (surah 113 : ayat 1-5) : dibaca 7 kali

An-Nas (surah 114 : ayat 1-6) : dibaca 7 kali






MAJLIS KENDURI KAHWIN BANJAR DI KAMPUNG - BAH. DUA


sEDAPNYER LAUK-PAUK KENDURI EMAK,.. Tapi masa tu perut kenyang, x dapat nak melahap!



Makcik2 ni dont care about pengantin nak sampai pun,.tugas mereka membungkus lauk buntrut jiran terdekat di beranda dapur belakang



Pengantin on the way ke rumah emak,. sambil bersembang pulak,.ish,ish...



Sicantik ibu tahu ada kamera ya!,.... jadi pengapit Mak Uda...



Candid Camera,...... hihi 
Semuga diberkahi ALLAH perkahwinan kalian dik,... hingga keanak cucu bersama....amiin



Ramai rombongan pengantin perempuan.....



Acara merebut gula-gula,.. mak budak pun rebut jugak....



Ready to eat,. MAKAN BERADAP



Sebelum makan, bergambar dulu....




Emak, sambil makan ....



Bergambar tutup mata?..... Sporting Pak Usu.....



Penat jadi pengapit dah terus kena balik,.sebab esok ada exam...huhu




ENJOY THE KENDURI IN MY KAMPUNG?...





KENDURI KAHWIN BANJAR DI KAMPUNG - BAH. SATU

     Meriah suasana perkahwinan orang Banjar di kampung campuran Melayu - Banjar - Jawa. Majlis perkahwinan yang dilaksanakan dengan semangat perpaduan dan kerjasama yang masih utuh antara para jiran tetangga. Bukan sahaja tolong-menolong dalam menyiapakn majlis kenduri, bah kan menolong daripada segi kewangan dan bahan mentah juga. Masing-masing datang dengan wang sebesar rm50, dengan bahan-bahan mentah, jadi,tuan rumah tidak perlu membeli semua bahan mentah itu. Hanya perlu membeli ayam,daging atau ikan sahaja. Ada yang datang dengan minyak 3 botol, ada yang datang dengan 2 guni beras, ada yang datang dengan telur 10 papan, dan banyak lagi, hingga ruang dapur emak seperti stor jadinya.

PERSIAPAN HARI REWANG, HINGGA LAH KE HARI DUDUK KENDURI, SEMUA DIBUAT SECARA KERJASAMA....



sEKARANG SUDAH ADA INAI SEGERA, 10 minit pun dah kering dan merah jari-jemari



Bahan-bahan untuk masakan MAKAN BERADAP disediakan oleh sekumpulan ibu di bahagian kanan dapur emak



Para ibu menyediakan hidangan MAKAN BERADAP sambil bersembang, salah satu cara mengukuhkan silaturrahim



Blik tidur pengantin sedang disiapkan,.. Tema biru,... sangat simple



Udang harimau,.nyum,nyum,....



Seorang makcik sedang menggoreng udang harimau.....



Udang harimau, sudah siap dihias diatas meja makan pengantin.....



Seorang pakcik sedang menyiapkan meja pengantin untuk MAKAN BERADAP



hIDANGAN SPECIAL YANG SANGAT MENYELERAKAN UNTUK MAKAN BERADAP


Sedap kan!...



Tumpang posing,... mana lah jodoh aku ni!!






Banyak khemah bila kenduri, ini khemah air minuman



Bumbung biru UMNO tu khemah basuh pinggan mangkuk



Depan rumah mak ni khemah makan orang perempuan



Hidangan telah disusun untuk para jemputan...



Dari jalan masuk ke rumah emak.......



Ini khemah tol perempuan, emak tercinta sedang senyum tenang saja, adik menemani emak disebelah,..Para tetamu perempuan akan salam DUIT dengan emak disini selepas makan...



Ini khemah tol lelaki, adik tu senyum dalam kepanasan tengahari,... selepas salam duit, para tetamu akan dibekalkan buntrut..



Dari khemah tol perempuan,......


MAJLIS "REWANG" ORANG MELAYU-BANJAR

Apakah MAJLIS REWANG?. Atau dipanggil HARI REWANG. Iaitu, hari sebelum kenduri besar dalam sesuatu kenduri perkahwinan. Jika duduk kenduri kahwin adalah hari SABTU, maka, hari REWANG NYA adalah hari JUMAAT.Terdapat juga hari rewang nya 2 hari, iaitu Khamis dan Jumaat. Bergantung kepada besar atau kecil kenduri yang hendak diadakan. Atau, berapa banyak hidangan lauk-pauk yang hendak disediakan untuk hari duduk kenduri.

Ia juga dipanggil hari persediaan. Para ibu, iaitu jiran tetangga perempuan lebih awal sibuknya. Hari Khamis lagi, mereka sudah berkunjung ke dapur rumah kenduri, untuk menyediakan kueh-mueh, ole-ole bagi para jemputan nanti. Hari jumaat adalah lebih sibuk lagi. Biasanya, sehari sebelum kenduri begini, makcik2, jiran-jiran perempuan berkumpul di dapur dengan kerja masing-masing. Ada yang mengupas bawang cabai, ada yang merebus telur, ada yang memotong sayur-mayur, ada yang menyediakan rempah-ratus, ada yang menyediakan lauk-pauk untuk para pekerja hari rewang tersebut.

Dirumah emak baru-baru ini telah diadakan kenduri kahwin adik ku yang keenam, hari JUMAAT adalah hari rewang utama untuk majlis kenduri kahwin itu. Para jiran telah mengadakan mesyuarat 2 minggu sebelum ini, dimana mereka telah diagihkan tugas awal-awal lagi, supaya majlis rewang dan kenduri berjalan lancar.Dua orang ketua juga dilantik oleh tuan rumah sebagai wakil untuk menguruskan majlis rewang dan kenduri nanti.

Antara kerja-kerja yang dilakukan mereka dalam majlis HARI REWANG Ialah;


Kumpulan ibu ini duduk diruang tamu rumah emak, mereka sedang membungkus telur yang telah direbus semalam



Kaum ibu ini pula berkumpul di ruang Beranda, mereka sedang mengupas bawang cabai dan kentang



Makcik-makcik ini pula di ruang Beranda dapur, mereka sedang menyediakan kueh dan lauk makan pekerja2 hari rewang ini



Sambil masak lauk hari rewang, mereka makan sambil berbual/bersembang



Makcik ni basuh pinggan, emak berbaju purple ni nak keluar, ada lah yang memanggil emak di luar tu



Para bapa di belakang rumah, mereka sedang melapah, merebus daging lembu, serta menanak seperiuk besar nasi untuk hari rewang


Kenderaan jiran-jiran diparking di rumah jiran sebelah, sebab depan rumah emak sudah ditegakkan SERUBUNG atau Khemah besar untuk para tetamu



Meja untuk MAKAN BERADAP yang belum dihias oleh tukang hias pengantin & andaman
Boleh nampak khemah besar turut dipasang di hadapan rumah jiran sebelah kanan pula, untuk para tetamu lelaki esok hari



Ini BUNTRUT untuk keluarga sebelah pengantin perempuan yang akan datang esok hari


YANG MENARIKNYA, semua dengan tugas masing-masing dalam menjayakan kenduri kahwin ini, mereka bekerjasama, tolong-menolong, saling membantu menyiapkan kerja kenduri. Sambil bersembang, ini dapat mengeratkan silatur rahim antara jiran. Ukhwah dan saling kekitaan masih tampak jelas dalam menjayakan hari kenduri kahwin di kampung-kampung begini.

Pernah aku terfikir, 10 tahun dari sekarang, apakah majlis REWANG ini masih wujud???



25/oktober/2013 - hari REWANG di rumah emak di kampung sempena perkahwinan adik HANIF ku






Sunday, October 27, 2013

SECRET OF OUR FIVE FINGERS

Asas 5 jari

Jari telunjuk : usus
Jari tengah : Jantung
Jari Manis : Imuniti
Jari kelingking : Rahim/Tulang Belakang


Cuba anda lihat pada ruas jari2 anda...Kalau ruas jari kehitaman tu maknanya badan kita ni penuh dengan racun dan toksik.perkara tersebut boleh menyebabkan badan kita dijangkiti sembelit.

Seterusnya, kalau kita sebagai seorang wanita, cara untuk tengok system dalaman perempuan kita pulak, adalah dengan melihat pada jari kelingking kita.kalau jari kita meruncing atau bengkok, maknanya haid tak teratur, keputihan, senggugut, dan berkemungkinan rahim kita jatuh.

Kalau tapak tangan berbintik maknanya masalah angin.cube cek tapak tgn masing2, kalau yang suka marah2 tu mungkin angin dalam badan banyak.sebab itulah selalu rasa nak marah dan naik angin aje.

Selain itu, pernah tak sahabat2 mengalami masalah tapak tangan berpeluh atau lembab ke? jika ya, itu tandanya badan kita mudah diserang sel2 kanser.

Jika perut ibu jari berwarna biru kehijauan maknanya seseorang itu mengalami masalah resdung, alergi, dan penyakit paru2.sekiranya, perut ibu jari ada urat hijau kebiruan maknanya anda seorang pengidap gastric.

Selain itu, urat biru /hijau pada pergelangan tangan, tapak tangan, sepanjang jari dan betis kaki maknanya seseorang itu mengidapi stress atau tekanan dalam kehidupan sehariannya.

Seterusnya,ini saya kira yang paling menarik untuk kita tengok sekiranya kita sebagai seorang wanita. cuba sahabat2 tengok pada kuku setiap jari anda..

jika terdapat bulan sabit berwarna putih di setiap jari anda bermakna anda mengalami hormon yang tidak seimbang.

Tapi berlainan pulak sekiranya anda mempunyai bulan sabit yang berwarna putih itu hanya pada ibu jari sahaja, itu menandakan anda seorang yang
sihat..insya allah...

2014 CALENDAR- YOU CAN PLAN YOUR TRAVEL AND HOLIDAY

For all malaysians, this calendar for your planning to take your holiday, or to travel with family and children. We know that Kenduri kahwin is a popular event among malaysians especially during holiday, So, every marriage couple can arrange their marriage on what date suit with their family's management.








PARASITES AMONG PEOPLE

What is parasites among people?. Parasites is a kind of microorganism that bring harm to the house, like a worm in our stomach.

How about parasites among people?. Among human being, among siblings, among friends, among relatives, among neighbours, etc in the society.

Yesterday, I went back to my village for a feast. As usual, there are many relatives and nephews gather in the house, and, for sure, there are many gossips and hot stories came out. One of the story is about my close relative, we can name her as SALMA.

Salma has 8 children. She works with a salary of RM1200 a month. She has a husband. But I really have no idea about her family, because I never seen her since I was teenager. It was a long time!. She is the youngest in her family. Can we imagine how is the youngest girl would behave???.

What is the story?. I make it simple,but it worth!.

She like to take opportunity upon others!!!. She is a parasite.

She likes to get something for free, even she asks her cousin to pay for her son's school fees!.  She likes other' money, that for easy talk. For example; One day, she and her 8 children took a ride of her cousin's car to the village. Then, her cousin stopped at Petrol station to buy a can of drink for her husband. Salma and children also went into the shop and chose drinks and variety of food for themselves. Salma put all the things on the counter and asked her cousin to pay for them. Her cousin have to pay RM60 only for those things which not for her and husband, but for that greedy lady,Salma!. The cousin was very shock!. It became like a scary experience for her to give a ride to Salma after the incident.

It seems like Salma is very poor who does not have money, where is her salary?. She just a greedy person who likes to eat other's, who likes to grab other's, the question is, where is her dignity?. Did she feel shame???





Dont be a parasite, it only makes you loss your dignity




Wednesday, October 23, 2013

WHEN MONDAY COUPLE WANT TO GET MARRIED?..

Day by day throughout the years, Gary Leessang and his only couple ever,Song Ji Hyo becomes more closer, more happier, with real visible love, care, concern, loyal, blossom smile between each other, make them the romantic couple in the history of RUNNING MAN variety show.

This is Song Ji Hyo, the prettiest girl, very kind, friendly,... she is the prettiest and sexy in the eyes of Gary, She is now reveals her love towards Gary Leessang, like in the latest episode, she shouted " I want Kang Gary!!" when Gary win the UFC game.





Gary seems more happier and stronger with the present of Ji Hyo in his life, especially what we obviously can see during RM filming,.. I be strong because of Ji Hyo,...

Photo



After her broke up with CEO ,.. there is no other man in her eyes and heart except Her Kang Gary,..




Photo


The latest episode 168, Gary said there is nothing to hide from Ji Hyo, we can see that they are as other real couple do,.. Sharing everything, and everything!!

Try watch them here; http://runmanclub.net/





The question here; When both of them will get married??. Fans around the world cant wait for their marriage, but when???.