I am a Teacher, lecturer cum Private tutor, and Freelance writer for your thesis, essay or assignment. I like writing blog, and novel in my free time. I love watching horror movie and variety show, especially RUNNING MAN. I love travel but it too costly,.. I am not smiling, but everyone will smile whenever they meet me,..


Please do contact me - My first mail ; imaninuryase@gmail.com / Whatsapp; 0129199728


Saturday, December 14, 2013

JOM CUBA MASAK TTEOKBOKKI ALA-KOREA

Hari tu sepanjang seminggu di Seoul aku tak dapat makan TTEOKBOKKI nie,... Banyak nya mereka masak campur daging,.... Huhu

So,. aku pun search RESEPI dalam google.. Aku nak buat sendiri lah......








Mula-mula kena buat KUEH BERAS NYA DAHULU


1. Bahan-bahan :

Tepung beras 300 g
Air 110g
Minyak bijan 3 sendok makan


2 . Cara membuatnya : 

Tuangkan air sedikit demi sedikit pada tepung beras, kemudian aduk pelan-pelan dengan menggunakan tangan. Haluskan dengan menggunakan tirisan. Setelah kukusan sudah mengeluarkan wap, kukus tepung beras itu hingga masak. Kemudian, angkat lalu dibuat menjadi adunan sambil mengoleskan dengan minyak supaya tidak melekit

Kemudian, di potong sepanjang bilah mancis, Kalau rasa macam belum masak, rebus lah dalam 5 minit pulak




Kemudian, kita siapkan kuah nya pulak....


1/4 buah bawang bombay
30 g lobak
2 buah cendawan kering
1 buah cabai hijau dan merah
1 sdt minyak goreng
1 sdt minyak bijan

2. Bahan-bahan untuk perencah
1 sdm serbuk cabai merah
1 sdm lada hitam ,  cabai besar merah
1 sdm bawang putih yang dicincang halus
1/2 sdm gula pasir
3 sdm air rebusan daging
sedikit biji bijan, lada hitam, dan minyak bijan




 Cara memasaknya :
Tteuk dicampurkan dengan minyak bijan. Potong 

melintang bawang bombay dan lobak. Hiris tipis cendawan hitam 

kering yang telah direndam dengan air panas hingga lunak. 

Potong melintang cabai hijau dan merah. Campurkan semua bahan 

untuk perencah. Panaskan minyak dalam kuali lalu masukkan 

kuah perencah. Setelah ia masak, masukkan bawang bombay, 

lobak, dan cabai. Masukkan dan tumislah hingga perencah tadi 

diresap pada tteok. Tteokbokki siap disajikan. 

( ref. http://world.kbs.co.kr )





JOM KITA CUBA........................................






4 comments:

  1. air rebusan daging tu, boleh x tukar? buat dengan air rebusan ayam?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf lmbt balas, x perasan, boleh jugak... tapi mungkin rebusan daging lebbih rasa kaw,.... ;)

      Delete
  2. Tepung beras tu jname ape2 pun bleh x ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh jer... paling senang beli kek beras yg dijual di gerai yong tau fu tu.... x pyh penat2 buat... hehe

      Delete

Note: Only a member of this blog may post a comment.