RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Nama Guru Pelatih : .....................................................
Mata Pelajaran : Bahasa Melayu
Bilangan Murid : 20 orang
Tahun : 1 Melati
Tarikh : 10/2/2015
Masa : 7.45 – 8.45
Tajuk : Cerita Huda
Objektif Pembelajaran : Pada
akhir pembelajaran, mereka dapat;
(Hasil Pembelajaran) 1) Mengecam dan mengajuk bunyi dalam persekitaran
yang didengar dengan betul.
2) Menyenarai sekurang-kurangnya lima
binatang dengan
Bunyi yang berlainan
3)
Membaca sekurang-kurangnya 10 abjad dengan sebutan
yang betul
Hasil
Pembelajaran Khusus
|
Huraian
Hasil Pembelajaran
|
Fokus Utama
|
- Mengenal pasti bunyi-bunyi
setiap bentuk dan abjad disebut dengan betul dan tepat
- Contoh yang digunakan adalah bunyi haiwan
|
Kemahiran Bahasa : Mengeja, membaca, menyebut, membunyikan
sebutan
Sistem Bahasa : Kata nama am, terutama nama-nama haiwan,
bunyi suku kata,
Pengisian Kurikulum
Ilmu : Pendidikan muzik, Pend. Moral
Nilai : Nilai kerjasama, nilai kesungguhan, nilai
menghargai alam
sekeliling
KBT : Kemahiran mengecam, menghubungkait,
Alat Bantu Mengajar :
Buku teks, lembaran aktiviti, kad imbasan, gambar pada kad
Manila, pembaris panjang,
Pengetahuan Sedia Ada :
Murid pernah mendengar bunyi beberapa ekor binatang sebelum
Ini
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
|
Catatan
|
Induksi Set ( 5 minit )
I.
Guru menampal gambar pada kad manila pada papan putih
II.
Murid ditanya tentang haiwan yang terdapat dalam gambar
III.
Beberapa jawapan telah diperloeh daripada murid
IV.
Guru mengaitkan jawapan mereka dengan isi kandungan
pelajaran
|
ABM: gambar, kad manila,
Nilai: Berdikari, berani
mencuba,
Integrasi Inovasi yang
diterapkan : Berinteraktif dengan bahan
|
|
Langkah 1 ( 20 minit )
I.
Guru merujuk kepada gambar alam haiwan yang terdapat pada
kad manila dihadapan kelas
II.
Guru menunjuk dengan pembaris panjang kearah seekor haiwan
dalam gambar – murid akan mengajuk bunyi haiwan itu
III.
Seterusnya, hingga hampir kesemua haiwan yang terdapat
dalam gambar – diajuk bunyinya bersama-sama
IV.
Setelah guru memastikan semua bunyi haiwan dapat diajuk –
guru menulis semua bunyi itu diatas papan putih
V.
Guru dan murid2 sekali lagi membunyikan suara haiwan2 itu
secara berlagu
VI.
Murid berasa seronok
|
ABM: Gambar pada kad manila, marker, papan
putih, pembaris panjang,
Nilai: kerjasama, minat
belajar,
Integrasi Inovasi yang
diterapkan : Menulis lirik tentang bunyi haiwan, melagukan bunyi2 haiwan,
|
|
Langkah 2 ( 15 minit )
I.
Guru seterusnya mengadakan aktiviti pengukuhan dengan
menggunakan kad imbasan
II.
Kali ini guru mengukuhkan kefasihan menyebut ABJAD2 sambil
membunyikan bunyi yang ada
III.
Murid menyebut ABJAD pada kad imbasan yang dikeluarkan oleh
guru
IV.
Murid cuba mengajuk bunyi haiwan yang ada pada kad imbasan
guru
V.
Guru mengulang aktiviti pengukuhan ABJAD dan BUNYI2 ini
beberapa kali
VI.
Guru mengulang kembali pengukuhan secara giliran antara
kumpulan murid lelaki dan murid perempuan
|
ABM:kad imbasan, papan putih,
Nilai:
Integrasi Inovasi yang
diterapkan :
|
|
Langkah 3 ( 15 minit )
I.
Aktiviti pengukuhan dalam bentuk latihan
II. ....................................................
|
ABM:
Nilai:
Integrasi Inovasi yang
diterapkan :
|
|
Penutup ( 5 minit )
Guru berpuas hati dengan aktiviti latihan murid2
Guru sekali lagi menyanyikan lagu yang ditulis pada papan
putih dengan murid2
Guru memuji kerjasama yang diberikan oleh murid2 sepanjang
sesi pengajaran berlangsung
|
Nilai: Hormat guru, syukur,
|
Tugasan :
Pengayaan/Pemulihan :
Aktiviti Susulan (jika Ada) :
Integrasi Inovasi yang diterapkan
:
Catatan Guru Praktikum :
Ulasan Pensyarah Penyelia/ Guru
Pembimbing :
REFLEKSI
Pendahuluan......................................
Kekuatan pengajaran saya ...................................
Kelemahan pengajaran saya .........................................
Rancangan peningkatan pada masa akan datang ..........................................
Kesimpulannya, .........................................
Pendahuluan......................................
Kekuatan pengajaran saya ...................................
Kelemahan pengajaran saya .........................................
Rancangan peningkatan pada masa akan datang ..........................................
Kesimpulannya, .........................................
(DALAM 4 PERENGGAN)
LAMPIRAN SATU; GAMBAR ALAM HAIWAN PADA KAD MANILA
LAMPIRAN DUA; KAD IMBASAN
LAMPIRAN TIGA; LIRIK LAGU YANG DITULIS PADA PAPAN PUTIH
LAMPIRAN EMPAT; LEMBARAN KERJA
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.