I am a Teacher, lecturer cum Private tutor, and Freelance writer for your thesis, essay,novel, cerpen, journal or assignment. I like writing blog, and novel in my free time. I love watching horror movie and variety show, especially RUNNING MAN. I love travel but it too costly,.. I am not smiling, but everyone will smile whenever they meet me,..


Please do contact me BY Email ; imaninuryase@gmail.com


Tuesday, July 7, 2015

PERKONGSIAN TENTANG BPG DAN PERGURUAN

Bahagian Pendidikan Guru (BPG) adalah sebagai peneraju utama dalam kontek latihan guru dalam perkhidmatan, badan pengawal kualiti pendidikan guru dalam usaha memartabatkan profesion keguruan dengan memberi penekanan untuk memastikan pemantapan kualiti Pengajaran dan Pembelajaran (PDP).  BPG  merancang dan menyelaras pelaksanaan inisiatif Kualiti Guru dalam PPPM (2013-2025) untuk memastikan pelaksanaan transformasi pendidikan.

BPG sebagai peneraju utama dalam latihan pendidikan guru bertanggungjawab merealisasikan hasrat negara dalam melahirkan insan guru yang berkualiti.  Sehubungan itu, BPG perlu membangunkan satu Program Pembangunan Guru Baharu (PPGB) yang berstruktur dan komprehensif dalam merealisasikan agenda baru pendidikan yang berkaitan dengan melahirkan guru yang berkualiti dan relevan dengan keperluan pendidikan kini dan akan datang.

PPGB merupakan salah satu inisiatif yang telah dirancang dan dicadangkan dalam Makmal NKRA Kualiti Guru yang telah diadakan di BPG pada 8 Mac 2010 hingga 2 April 2010. 

Menurut Huling-Austin (1990) dalam Modul PPGB edisi 2010, PPGB merupakan “planned programmes intended to provide some systematic and sustained assistance, specifically to beginning teachers for at least one school year”.  BPG mendefinisikan PPGB sebagai satu program pembelajaran melalui bimbingan yang berstruktur berasaskan sekolah untuk menyokong pembangunan profesionalisme GURU BAHARU bagi meningkatkan kualiti guru dalam profesion keguruan. 

banyak hasil kajian menunjukkan tahun pertama merupakan tahun yang paling mencabar untuk Guru Baharu (Humphrey, Wechsler, & Bosetti, 2007; Norasmah, Mohammed Sani, Zamri, 2007; Russell, 2006).

Antara masalah utama yang dihadapi oleh GB yang baru ditempatkan di sekolah adalah penyesuaian diri dalam persekitaran bilik darjah sebenar.  Di samping itu, GB perlu dibimbing untuk melaksanakan tanggungjawab bagi memenuhi keperluan kumpulan murid yang terdiri dari pelbagai bangsa dan latar belakang (Bartell, 2005). 

guru yang mengikuti PPGB bagi sepanjang tahun pertama mereka ditempatkan di sekolah telah dapat mempamerkan kualiti pengajaran yang lebih tinggi dan seterusnya mampu meningkatkan kualiti pembelajaran murid (Humphrey, et al., 2007).

Guru Baharu yang telah didedahkan dengan program ini didapati dapat meningkatkan kualiti pembelajaran murid hasil peningkatan kemahiran dan kualiti pengajaran guru itu sendiri (Duke, Karson, & Wheeler, 2006).

Kebanyakan GB mengalami kejutan transisi apabila ditempatkan di sekolah kerana mendapati latihan perguruan adalah berbeza sama sekali dengan situasi yang mereka lalui semasa mengikuti latihan perguruan dan latihan amali (Norasmah, et al., 2007). 

Konsep pendidikan guru yang bersepadu menyarankan satu program perkembangan guru yang berterusan harus bermula daripada latihan perguruan pra perkhidmatan, program induksi sewaktu guru mula ditempatkan, dan seterusnya program perkembangan berterusan sehingga seseorang guru itu bersara (Norasmah, et al., 2007).



Tugas Guru Baharu      
-  Melaksanakan tugas sebagai guru seperti:
·         memasuki kelas tepat pada waktunya
·         menyiapkan buku rekod pengajaran
·         mengurus kelas 

·         memeriksa tugasan murid
·         memastikan kehadiran murid
·         menyimpan data sistem maklumat murid
·         melaksanakan pengurusan fail dengan sistematik
·         hal-hal lain yang berkaitan dengan tugas yang diarahkan
- Meningkatkan pengetahuan untuk pembangunan profesionalisme berterusan secara formal dan informal
Mematuhi etika profesion keguruan


Tanggungjawab Guru Baharu
i.   Memberikan kerjasama terhadap pentadbir dan rakan sekerja yang memerlukan bantuan profesional
ii.             Menunjukkan sikap keprihatinan kepada keperluan pembelajaran murid
iii.           Berperanan aktif dalam pembangunan masyarakat terutama masyarakat sekeliling
iv.         Sentiasa peka terhadap persekitaran sekolah sebagai satu kawasan yang selesa, selamat, bersih dan ceria yang dapat mewujudkan suasana PDP yang kondusif dan efektif
v.             Meneroka dan melaksanakan pelbagai pendekatan PDP
vi.           Membina jaringan dengan rakan, murid, ibu bapa dan komuniti sekolah
vii.      Mengurus hal ehwal peribadi berkaitan pengurusan stres, teknik belajar, motivasi kendiri dan pembentukan sahsiah
viii.     Mempamerkan tingkah laku yang boleh menjadi model atau contoh bagi murid
ix.           Menjaga kebajikan dan keselamatan murid
x.             Mewujudkan hubungan yang baik dengan ibu bapa
xi.           Mewujudkan hubungan mesra dan kerjasama dengan rakan sekerja.










WHAT MAKES A GOOD ESSAY - SPM STUDENTS

1.)    It aims to persuade readers

2.)    Based on an evidence

3.)    It should answer the topic

4.)    It must have reasons and examples

5.)    It should have thesis statement

6.)     Get yourself into the story/plots

.........................................................................................................

IMPORTANT RULES IN WRITING AN ESSAY

1.)     Stick to the topic

2.)     Focus on your writing

3.)     Don't scrambling your texts - must neat and organizable

4.)     Must put in paragraphs

5.)     Make one point in each paragraph using a topic sentence

6.)     The first paragraph outlining the rest of your story

...........................................................................................................................................






Monday, July 6, 2015

ILMU DAN ADAB MENUNTUT ILMU

KELEB IHAN MENUNTUT  ILMU
Kata Saiudina Ali k.w:
Ilmu itu lebih baik dari harta kerana:
-Ilmu adalah warisan para Nabi, manakala harta adalah warisan Qarun dan Fir’aun.
-Ilmu menjaga dan memelihara tuannya, manakala harta pula, tuannya perlu menjaga.
-Orang yanh mempunyai ilmu, ramai sahabatnya, manakala orang orang yang mempunyai harta ramai musuhnya.
-Ilmu itu jika diajarkan akan bertambah, manakala harta pula jika dibelanjakan akan berkurangan.
-Orang yang berilmu diseur dengan nama kebesaran dan kemuliaan, manakala orang yang berharta pula diseur dengan kecelaan dan kebakhilan.
-Ilmu tidak peerlu dijaga daripada pencuri, manakala harta pula perlu dijaga dari kecurian.
-ilmu dapat member syafaat kepada tuannya. Orang yang berilmu dapat member syafaat kepada orang lain, manakala orang yang berharta, akan dihisab di Hari Kiamat.
-Ilmu adalah kekal, manakala harta akan kehabisan dan tidak akan kekal.
-Ilmu dapat menerangkan hati, manakala harta pula akan mengeraskan hati.
-Orang yang berilmu mendakwa kehambaan ( bersifat rendah diri), manakala orang yang berharta mendakwa ketuhanan.


Kata Imam Al-Ghazali:
العلم بلا عمل جنون  * والعمل بلا علم لا يكون
 Ertinya:
“Ilmu tanpa amal adalah gila, manakala amal tanpa ilmu adalah sia-sia.”





ADAB-ADAB SEORANG PELAJAR MUSLIM
Adab terhadap Allah SWT
1.       Cintakan Allah SWT
2.       Ikhlaskan segala amalan semata-mata kerana Allah SWT.
3.       Takut dan harap kepada Allah SWT.
4.       Bersyukur apabila diberi nikmat.
5.       Bersabar apabila diberi nikmat.
6.       Melihat taufik dan hidayah daripada Allah SWT apabila dapat melakukan ibadat dan ketaatan.
7.       Sentiasa berzikir mengingati Allah SWT dan selalu bertaubat memohon keampunan daripada Allah SWT.
8.       Tidak berputus asa, sentiasa  mengharapkan rahmat daripada Allah SWT.
9.       Melakukan segala perintah Allah SWT dan meninggalkan segala laranganNya.
10.   Beriman dengan penuh keyakinan terhadap qadha’ dan qadar Allah SWT, kerana setiap perkara yang berlaku ada hikmat disebaliknya yang tidak diketahui.


Adab terhadap Nabi saw
1.       Cintaka Nabi saw.
2.       Beriman dan percaya dengan segala perkara yang dinyatakan oleh Baginda saw.
3.       Kasihkan keluarga, sahabat dan sekelian umat Baginda saw.
4.       Memperbanyakkan selawat keatas Baginda saw.
5.       Memulia dan mengamalkan sunnah Baginda saw.
6.       Sentiasa mengharapkan syafaat Baginda dan bertawassul dengan Baginda saw.
7.       Mengadakan majlis memperingati Baginda saw seperti sambutan Mailidur Rasul, peristiwa Isra’ Mikraj dan sebagainya.
8.       Menyebut nama Baginda saw dengan penuh adab seperti ‘Saidina Muhammad’ atau ‘Rasulullah’ atau ‘Nabi Allah’. Jika nama Baginda dan nama para anbia’, aulia’ dan orang-orang soleh tidak disebut dengan panggilan yang mulia, amalan seseorang itu boleh gugur dan dia akan mendapar dosa dan azab di akhirat kelak (sekiranya tidak bertaubat).
9.       Selalu menziarahi makam Baginda saw samaada dengan roh atau jasad.
10.   Selalu memuji Baginda saw dalam semua keadaan dan berakhlak dengan akhlak-akhlak Baginda saw.


Adab Bersama Guru
1.       Taat kepada guru dalam semua perkara kecuali perkara yang maksiat kepada Allah dan Rasul.
2.       Bertutur dengan lemah-lembut dan mudah dan penuh rendah diri.
3.       Meminta izin untuk bertanya atau beredar dari majlis.
4.       Memberi salam apabila berjumpa dan sentiasa hormatkannya.
5.       Beri sepenuh tumpuan dalam pengajaran guru, duduk dengan sopan dan sentiasa dalam keadaan tenang.
6.       Lakukan apa yang paling disenangi oleh guru.
7.       Hindari dari menyinggung perasaan guru.
8.       Mendoakan keampunan dan kesejahteraan mereka.
9.       Selalu menziarahi mereka atau menziarahi makam mereka setelah mereka meninggal.
10.   Mengambil berkat dengan mereka, doa mereka, bekas atau lebihan air atau makanan mereka. Begitu juga dengan tempat mereka mengajar atau orang-orang yang akrab dengan mereka.


Adab Bersama Ibubapa
1.       Taat kepada mereka kecuali perkara yang ditegah oleh syara’.
2.       Melakukan kerja-kerja yang menyenangkan hati keduanya, walaupun mereka tidak menyuruhnya.
3.       Bertutur bersama mereka dengan penuh beradab.
4.       Segera menjawab panggilan mereka.
5.       Memuliakan keduanya dan memberikan apa yang dikehendaki oleh keduanya (mengikut kemampuan)
6.       Mendoakan dan memohon keampunan bagi mereka.
7.       Mencium tangan keduanya pada waktu pagi dan petang atau waktu-waktu yang munasabah.
8.       Selalu menziarahi kubur mereka setelah mereka meninggal dunia disamping menhadiahkan kepada mereka bacaan ayat-ayar Al-Quran, tahlil dan sebagainya.
9.       Memohon dan mendoakan untuk kesejahteraannya di dunia dan di akhirat.
10.   Berbincang apa-apa masalah dengan mereka dan jangan merahsiakan sesuatu daripada mereka.

  
ADAB MEMILIH SAHABAT
1.       Pilih rakan yang berakhlak mulia dan taat pada agama.
2.       Pilih rakan yang tidak mementingkan diri sendiri.
3.       Pilih rakan yang ikhlas dalam segala perkara.
4.       Pilih rakan yang mahu membantu di waktu susah dan senang.
5.       Pilih rakan yang rajin dan mahu diajak mengulangkaji pengajian.
6.       Pilih rakan yang suka memaafkan kesalahan.
7.       Pilih rakan yang bersifat rendah diri dan tidak sombong.
8.       Pilih rakan yang mengingatkan kita kepada ALLAH dan p[erkara kebaikan.
9.       Hindari teman yang suka berdusta dan tidak jujur.
10.   Hindari teman yang pemalas dalam segala perkara 

ADAB BELAJAR
1.       Sentiasa beristighfar, memohon keampunan kepada AllahSWT kerana dosa adalah kegelapan.
2.       Berwudhu’, membersihkan diri, persekitaran dan pakaian.
3.       Perbetulkan niat , belajar untuk menghilangkan kejahilan, untuk meninggi kan syiar-ayiar agama Alah dan untuk mendekatkan diri kepada Allah.
4.       Membaca Al-Fatihah, selawat dan doa-doa belajar sebelum memulakan pelajaran atau sebelum mengulangkaji.
5.       Memberikan sepenuh tumpuan kepada pelajaran. Sebaik-baik waktu untuk mengulangkaji ialah pada waktu 1/3 akhir malam (waktu sahur), antara Maghrib dan Isya’ dan pada waktu pagi.
6.       Selalu merijuk kepada guru.
7.       Selalu berbincang atau membuat ‘study group’ bersama rakan-rakan.
8.       Sentiasa bersifat sukakan ilmu dan rendah diri.
9.       Menunjuk ajar apabila diminta.


PETUA  DAN HIKMAT
4 PERKARA YANG DAPAT MENAMBAHKAN AKAL DAN MENGUATKAN  MINDA:
1.       Meninggalkan perkataan yang sia-sia.
2.       Bersugi.
3.       Duduk bersama orang-orang soleh.
4.       Duduk dalam majlis para ulama’.






ITAEWON MAP FOR BACKPACKERS TO SEOUL, SOUTH KOREA



Backpackers especially muslim can choose to stay here, muslim food stalls and restaurants can be found, also a homestay by malaysian is there, behind the white building about 200meters from the subway exit...


safe, and can walk to the mosque too......

.................................................................

BUCKHON HANOK VILLAGE MAP FOR BACKPACKERS TO SEOUL, KOREA


LOVE IN SCHOOL, IT IS APPROPRIATE??


               Teenagers is a very valuable asset for a country, this is a generation and future leaders in the continuing struggle of the present leaders towards the development and progress of the society and the state. Therefore, any question arises as to the teenagers, either directly or indirectly, is a very sensitive issue and a major focus in the society, especially the government.

               In the new edition of Kamus Dewan (1993: 1046), youth is defined as "old enough or young. They generally have a different feeling in life; by location of residence and identity are influenced by the culture of their own lives. However, as teenagers, they share certain things in common, for example, the feeling of wanting to love and be loved, love and ambition. Teen word in English is called 'adolescence' and, often referred to the period of transition between childhood and adulthood in one's life. The period is usually divided into what can be termed early teens. The age of the reference period is between 12 to 16 or 18 years (Anuar bin Puteh, 2001). This time period is the most challenging for a young person, because it is they need someone or a group of 'Role Model' in the live well.

               Fair if a girl had feelings for other boys in a school, because this is a natural phenomenon of adolescent boys and girls in physical and mental development process from childhood to adolescence in the maturation process. Drs Awang Sudjai (19771903) believes that, adolescence is the age when a person is growing up, puberty and already old enough to get married. Some also define adolescence as a time of transition in the process of human development among the youth and adults (Khadijah Haidi Khalid l994: l). He noted that the youth is a stage marked puberty or old enough that the indications referring to the process of menstruation for women and for men they are starting to produce seeds through semen. In psychology, they began to be attracted to someone of the opposite gender, the boys started to attract girls, while girls start to take care of their physical appearance to draw attention to the teenage boy.

               That is what is happening among young people in schools, especially secondary schools the majority of students from the age of 13 years (level 1) to the students aged between 19 years (grade 6). And, in this age range we often hear the term 'Love Monkey', that love which is often impermanent and not be based on 'marry' agreement. Most of them, only because it meets the requirements of a feeling of 'wanting to love, to be loved' alone.

              It becomes worse when the issue of 'puppy love' or the 'coupling' in this school days led to moral decadence and moral issues, where the term 'dating' came into existence. Dating is not only, but also began action 'holding hands', kissing, groping, touching, and ultimately lead to the occurrence of an intimate relationship, where all the action is clearly forbidden in the religion of Islam.

ALLAH TAALA says in the Holy Quran:
"Say to the believing men: should lower their gaze and guard their modesty; That is purer for them; surely Allah is Aware of what they do. "
(Surah An-Nur: Verse 30)

That is, men are prohibited from seeing the woman's body except the face and palms. Because the other parts is an aurat (Nik Hazwan Hamizan, 2012). The aurat alone was illegal, how about hold or touch the opposite sex bodies outside of marriage? Though from a hadith narrated from Ibn Majah states that;
"Enlivening swine (pigs) are better than contact or touch (intentionally) with a non-mahram woman."
 Which means, in contact with her skin, holding hands between couples of the opposite sex who are not married are prohibited outright by Islam.

               Deputy Minister of Development, Women and Community Development Minister Datuk Azizah Mohd Dun said to the hearing in Dewan Rakyat, Kuala Lumpur, as many as 26 cases of abandoned babies were reported nationwide in the first quarter of 2014 (http://peraktoday.com.my/, June / 2014), which, according to the statistics of the Royal Malaysia Police (PDRM), Selangor recorded the highest cases of five cases, four cases followed by Sabah and Sarawak and Pahang each of the three cases. This new small fraction of cases are reported, how about the cases which are deliberately marginalized or hidden? And, more unfortunately, when majority of the babies involved teenagers, mostly Malay Muslims. Such a shameful to the name of religion among multicultural and multi-religious nation.

The question that arises in this paper is that, should this 'puppy love' or monkey love is left spreading freely among teenagers and secondary school students?


CLOSING
..................................................................................................................................................


REFERENCES
Anuar bin Puteh (2001) .Development AND YOUTH FORMATION BY ISLAM TIF perspex. Malaysia Review, vol. XIX, N0. 2 / December 2001. Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi, Malaysia.
Nik Hazwan Hamizan (2012) .Why COUPLE IS ILLEGAL? COUPLE WHO SAID WHAT NAS IS ILLEGAL? Published in the http://www.nikhanz.com/

http://peraktoday.com.my/?p=190653

Sunday, July 5, 2015

WRITING SERVICES IS TO HELP YOU BUT NOT FOR FREE

Hi and Assalamualaikum everybody....

It takes long time to write here, in a gap i am very busy writing tesis, assignments, journal, or even review journals for my clients. Yeah.... writing is so tiredsome but what to say it is my hobby to write. But, please, dont take advantage on me, i am your writer, your tesis writer not your servant or tea lady!

It just a month ago, while a guy looking at me urgently. He said that he was cheated by another writer, and he nearly dropped from the semester. Well, i am a human being, with sense of pity and urge to help. So, i agree to help, but, if you want your urgent work within a very limited time, you must pay double or triple, because it is not an easy work you know, to finish 30000 words within a week like that, are you crazy? I am not a robot!!!!!!!!!!!!

Push and push, push and push...push and push..... totally different from his humble voice and manner t the first time he asked me to help, and agree with the payment, even PROMISE to pay.

Day and night, hours and hours... with a texting without reply, just then i realize, ohhhh.... he deserved to be treated like that by another writer, look at him, how he treat others??

And, finally where is my last payment? Never mind, ALLAH is there for me, for what you have done! Then, cant texting him for the balance anymore, maybe gone!!

LESSON; ALLAH IS THERE FOR ME, WHATEVER PEOPLE DOING THEY CAN RUN AWAY IN THIS WORLD, BUT WITHOUT A PEACE IN HEART MAYBE, FOR SURE THEY CANT RUN AWAY FROM ALLAH TAALA..........

LESSON; DONT SAY 'I PROMISE' BECAUSE WE DONT KNOW WHETHER ALLAH LET US TO KEEP A PROMISE OR TO BETRAY IT.

LESSON; IF SOMEONE SAY 'I PROMISE' IT TELL YOU 'DONT TRUST ME!'


.......................................................................