I am a Teacher, lecturer cum Private tutor, and Freelance writer for your thesis, essay,novel, cerpen, journal or assignment. I like writing blog, and novel in my free time. I love watching horror movie and variety show, especially RUNNING MAN. I love travel but it too costly,.. I am not smiling, but everyone will smile whenever they meet me,..


Please do contact me BY Email ; imaninuryase@gmail.com


Monday, December 9, 2013

THIRD DAY IN KOREA - GWANGHWAMUN & PALACES

Pagi hari ketiga,.. keluar dari GH ( rumah yang berhampiran dgn lelaki berdiri yg nampak kepala Van tu GH kami). Nampak macam biasa saja kan,.. sejuk tergiler tu,...... Sedang bergerak menuju ke Sinchon Station kira2 400 meter dari situ. 


Sempat adik berposing di anak tangga,..nak turun ke bawah tu jalan short cut ke subway Sinchon....



Nampak macam panas matahari tapi hakikatnya memang sejuk sampai ke tulang,... kemaruk betul dengan sejuk macam dalam peti ais ni,.sebab kat Malaysia kan panas sepanjang tahun....Uhuk..



Sampai dah subway Sinchon,.. Nak cari subway Line ke Jeongno sebelum transfer Line subway ke Gwanghwamun Station



Keluar daripada subway Station Gwanghwamun. Nampak tak Statue kat belakang tu?.. Berhampiran tu ada tempat nak ambil Seoul City Tour Bus,.... Tapi kami terus menapak ke hadapan,.. Dihadapan kami terdapat patung besar warna kuning emas KING SEJONG TU....




Panas matahari tu macam cahaya pukul 8 pagi di Malaysia,.. tak panas malah angin sejuk halus ke tulang terasa.....

Pokok-pokok di Seoul, di Korea memang lawa dan cantik, berwarna-warni, itu yang aku suka ambil gambar sana sini tu,.... kecantikan alam semulajadi,kecantikan nature,....... Pokok tu yang menggamit aku bergambar disitu tu..




Cantik tak pemandangan dalam gambar ni?.. Pokok2 musim luruh yang sudah dipenghujung, yang sedang digamit oleh WINTER pula,.



Dihadapan tu ialah GEYONGBOKGUNG PALACE bertentangan dengan King Sejong,. boleh jalan kaki saja dari Gwanghwamun Station tadi,.. Di belakang bus BIRU tu adalah KOMPLEK PENTADBIRAN KERAJAAN SEOUL,.Macam kita komplek PUTRAJAYA lah kan,.. penuh dengan polis lah hadapan kompleks tu...



Dalam kawasan PALACE tu,.. terdapat juga Museum. Istana tu waktu kami sampai ni TUTUP/CUTI. Malang betul,.. Jadi kami melangkah masuk lah ke MUZEUM KOREA yang terletak di hadapan pintu masuk ke ISTANA yang tutup tu. ISTANA GEYONGBOKGUNG CLOSE ON TUESDAY WHILE NATIONAL MUSEUM CLOSE ON MONDAY.



Dapat bergambar hadapan pintu ISTANA saja lah jawapnya..



Rehat dan melepaskan lelah apabila ISTANA TUTUP....



aBANG LONG PENAT SEMALAM PUN BELUM HILANG, CAMPUR SEJUK DINGIN LAGI,.. Adik maintain....



Sebelum menaiki anak tangga untuk masuk kedalam Muzeum,....






Selepas ke National MUSEUM, kAMI menggunakan Gyeongbokgung Station, ambil subway ke ANGGUK STATION pula,.. Ingatkan nak pergi ke BUCKHON HANOK VILLAGE, tapi anak2 yang manja ni tak larat dan letih plus sejuk, jadi kami cuma pergi ke ISTANA KEDUA, CHANGDEOKGUNG PALACE sahaja...... bersebelahan dengan HANOK VILLAGE tapi nak buat macamana kalau anak2 tak larat,.....


Di bawah ini adalah gambar-gambar kenangan kami di CHANGDEOKGUNG PALACE,.......



















Bersambung pula,........






No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.