I am a Teacher, lecturer cum Private tutor, and Freelance writer for your thesis, essay,novel, cerpen, journal or assignment. I like writing blog, and novel in my free time. I love watching horror movie and variety show, especially RUNNING MAN. I love travel but it too costly,.. I am not smiling, but everyone will smile whenever they meet me,..


Please do contact me BY Email ; imaninuryase@gmail.com


Friday, September 27, 2013

7 GOLONGAN YANG SELAMAT DI PADANG MASYHAR


Nabi sallAllahu 'alaihi wasallam pernah bersabda bahawa:

"Terdapat tujuh (7) golongan yang akan ALLAH naungi pada hari dimana tidak ada naungan selain dari naungan-Nya yaitu:

  1. Pemimpin yang adil.
  2. Pemuda yang tumbuh dalam rangka ketaatan kepada ALLAH.
  3. Laki-laki yang hatinya senantiasa terikat (terpaut) dengan masjid.
  4. Dua orang yang mencintai kerana ALLAH, bertemu dan berpisah kerana-NYA.
  5. Seorang lelaki yang diajak berzina oleh seorang wanita yang cantik dan memiliki kedudukan, namun ia berkata : “Sesungguhnya aku takut kepada ALLAH.”
  6. Seseorang yang bersedekah dan menyembunyikan sedekahnya tersebut hingga tangan kirinya tidak mengetahui apa yang diinfakkan oleh tangan kanannya.
  7. Seseorang yang mengingat ALLAH di waktu sendirian hingga menitislah air matanya”
(HR al-Bukhari & Muslim).

Usah pelik jika melihat para remaja nakal.  Kerana mereka mempunyai tenaga yang banyak.  Jika mereka tidak mempunyai ilmu dan pegangan, maka sebab itulah semua tenaga itu dislurkan kepada perkara2 mengarut dan malah berdosa.  NAMUN, jika mereka mempunyai ilmu yang benar dan sudah nampak jalan apa yang mahu ditempuhi (sudah tentu maksud saya jalan agama, jalan ALLAH), maka insyaALLAH mereka akan gunakan tenaga yang banyak itu untuk jalan kebaikan.  Hadith di atas insyaALLAH bisa menjadi antara pegangan mula untuk mereka.


Mudah2an ALLAH memberikan kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat, serta dijauhkan kita semua dari azab api neraka, amin...

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.