1. Definisi Kajian Tindakan
Kajian
tindakan adalah satu pendekatan untuk memperbaiki atau meningkatkan pendidikan
melalui perubahan yang menggalakkan guru-guru menjadi lebih sedar, kritis dan
bersedia untuk mengubah amalan-amalannya.
Kajian
tindakan juga sebagai satu kajian terhadap persekitaran sekolah yang melibatkan
warga sekolah itu sendiri sebagai penyelidik dengan niat untuk memperbaiki
kualiti amalan masing-masing.
Kesimpulannya,
Kajian Tindakan adalah “ belajar daripada apa yang dibuat. ” (learning
by doing)
2. Tujuan
Kajian Tindakan
Tujuan
Kajian Tindakan adalah untuk melibatkan guru dalam proses penambahbaikan dalam
bidang tugasnya. Di antara tujuan Kajian Tindakan ialah:
i. Menggalakkan
guru menyelesaikan masalah amalan harian dengan membuat refleksi bagi
mendapatkan idea dan strategi baru dalam usaha membawa pembaharuan dan
kemajuan.
ii. Menggalakkan
guru menyelidik amalan-amalan yang ingin diperbaiki dalam kerja mereka dalam
kelas untuk membaiki tindakan dan menilai hasil dan keberkesanan usaha itu.
Dalam hal ini guru diberi kuasa untuk membuat keputusan dalam bilik darjahnya.
3. Prinsip
Kajian
Tindakan merupakan satu pendekatan yang bersifat telus, terbuka dan
dipersetujui oleh semua warga sekolah. Walau bagaimanapun data atau bukti yang
diperolehi tidak boleh melibatkan pengenalan diri, tempat atau lokasi yang
dijadikan sumber kajian. Hasil dapatan perlu disebarluaskan kepada warga
sekolah untuk tujuan memperbaiki kelemahan dan kekurangan yang dikenalpasti.
4. Proses
Menjalankan Kajian Tindakan
Pada
asasnya Kajian Tindakan bergerak dalam satu kitaran yang berterusan yang
melibatkan empat peringkat ( Merancang, Bertindak, Memerhati dan
Mereflek ) iaitu:
Proses
|
Tindakan
|
Proses 1
|
Merancang : Sebelum melaksanakan Kajian Tindakan,
penyelidik perlu membuat perancangan.
|
Proses 2
|
Menentukan
aktiviti-aktiviti dan tempoh masa pelaksanaan bagi menangani masalah yang
dikenalpasti.
Setiap
satu masalah yang dikenalpasti mungkin memerlukan satu atau lebih aktiviti.
|
Proses 3
|
Memastikan
langkah-langkah dan bahan yang akan digunakan untuk menjalankan aktiviti (
contoh: menjalankan aktiviti secara individu atau berkumpulan )
|
Proses 4
|
Menentukan
langkah dan cara penilaian aktiviti yang akan
dijalankan. (
contoh: cara penilaian – pemerhatian, kumpulan sasar – pelajar, guru )
|
Proses 5
|
Analisa
keputusan / dapatan dan mereflek keberkesanan aktiviti yang dijalankan.
|
Proses 6
|
Bertindak
( melaksanakan rancangan )
Penyelidik
melaksanakan rancangan mengikut apa yang telah dirancang.
|
Proses 7
|
Memerhati
( mengumpul bukti )
Pengumpulan
maklumat boleh dikumpul melalui pemerhatian, temubual, soal selidik, ujian
dan latihan serta analisis dokumen.
· Pemerhatian
boleh dilakukan secara guru memerhati pelajar semasa P & P atau rakan
sejawat memerhati guru mengajar.
· Temubual
merupakan satu kaedah pengumpulan maklumat melibatkan perbualan/hubungan dua
hala berpandukan soalan sedia ada atau bebas.
· Soalselidik
responden merupakan maklumat yang dikemukakan dalam bentuk soalan yang
mengkehendaki maklumat secara tepat.
· Ujian/latihan
merupakan satu kaedah bagi menguji kefahaman pelajar.
· Dokumen
adalah sumber paling mudah kepada guru kerana maklumat yang diperlukan telah
sedia ada. Contoh, sukatan pelajaran, buku kedatangan, rekod salahlaku,
keputusan peperiksaan dan sebagainya.
|
Proses 8
|
Mereflek
( analisa dan refleksi )
· Refleksi
adalah untuk mentafsir kemahiran mengajar guru dan mempertingkatkannya. Hasil
daripada refleksi, guru akan mendapat kefahaman baru, kesedaran, keinsafan,
perubahan tanggapan, perubahan amalan dan mempertingkatkan profesionalisme
keguruan. Refleksi juga berlaku sebelum semasa dan selepas kajian.
· Data/maklumat
dikumpul, diproses, ditaksir dan digunapakai.
· Cara
analisis data ini boleh dilakukan dalam beberapa cara iaitu perbincangan,
perbengkelan dan lain-lain. ( difikirkan sesuai yang memenuhi piawai analisis
)
|
5. Langkah
Tindakan
Langkah
|
Tindakan
|
1
|
Mengenalpasti
masalah / fokus / Isu
|
2
|
Mengumpul
Data
|
3
|
Menganalisa
data / membentuk persoalan kajian
|
4
|
Merancang
Pelan Tindakan
|
5
|
Melaksanakan
Pelan Tindakan
|
6
|
Mengumpul
data untuk mengesan perubahan
|
7
|
Menganalisis
dan menilai
|
8
|
Penilaian
Impak
|
6. Kebaikan
Kajian Tindakan
- Kajian Tindakan amat releven dan signifikan dalam
menyelesaikan masalah dalam pengurusan sekolah.
- Ianya amat mudah dan dapat memberi tindaksusul
semerta.
- Tidak memerlukan masa yang panjang.
- Rekebentuk boleh diubahsuai berdasarkan keadaan dan
keperluan sebenar di sekolah.
- Penyelidik Kajian Tindakan adalah sebahagian
daripada subjek kajian. Maklumat kajian diperolehi secara langsung
daripada subjek kajian.
- Penyelidikan dilakukan dalam keadaan sebenar dan
analisis hasil kajian bersifat kualitatif dengan cara menggunakan teknik
dan kaedah berbentuk deskripsi dan naratif.
- Laporan hasil kajian menggunakan bahasa yang mudah
difahami oleh guru.
Format
Kajian Tindakan
1. Pendahuluan
2. Pernyataan
Masalah
3. Tujuan
Kajian
4. Reka
Bentuk dan Metodologi Kajian
5. Dapatan
Kajian
i. Faktor
Penyebab
ii. Peranan
Murid
iii. Peranan
Guru
iv. Peranan
Ibu Bapa
v. Peranan
Kaunselor
vi. Tatacara
Pengurusan & Pentadbiran
vii. Lain-lain
6. Implikasi
7. Kesimpulan
8. Cadangan
Program
9. Lampiran
………………………………………………………………………………………………………….
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.