Kelebihan
a)
Kaedah ini memberikan
kanak-kanak di dalam sebuah bilik darjah dengan pengajaran yang sama, cara yang
sama dan dalam tempoh masa yang sama.
b)
Kaedah ini menjimatkan masa dan
tenaga kerana ramai daripada murid-murid mempunyai kesulitan yang sama dan
minat yang sama.
c)
Mengajar secara kelas
menggunakan naluri berkelompok kanak-kanak untuk bersama-sama apabila bekerja
atau bermain. Perasaan menjadi anggota sesebuah kumpulan yang mempunyai minat
yang lebih kurang sama akan membantu mereka untuk belajar.
d)
Lebih senang membangkitkan
kegembiraan dan minat apabila mengajar kanak-kanak sebagai sebuah kelas kerana
kedua-duanya berjangkit.
e) Kerjasama
boleh dibentuk dengan mengajar secara kelas. Seorang guru yang baik boleh
membangkitkan minat kanak-kanak untuk memberi sumbangan mereka terhadap
kejayaan sesuatu pelajaran, kerja atau projek. Kanak-kanak boleh bekerjasama di
bawah panduan yang teliti daripada guru.
f) Kanak-kanak
mendapat rangsangan daripada pertandingan yang sihat yang berlaku di kalangan
mereka.
g)
Kaedah
kelas adalah cara yang baik sekali untuk memberi saranan-saranan kepada
murid-murid dan menyampaikan pengetahuan yang mesti diberitahu bukan yang
didapati atai dijumpai (discovered).
Kelemahan
a) Dalam sebuah kelas terdapat
murid-murid yang berbeza dari segi watak, keperluan-keperluan, pengetahuan dan
latar belakang walaupun dalam bilik darjah yang dikumpul mengikut tahap
pencapaian yang sama. Kaedah kelas menganggap semua kanak-kanak adalah sama.
Oleh itu, guru menggunakan satu kaedah yang sesuai bagi murid-murid yang
sederhana sahaja tetapi mereka yang lemah akan ketinggalan dan yang cerdik akan
tersekat kemajuannya.
b)
Kaedah kelas biasanya
mengakibatkan sikap yang pasif di kalangan murid-murid.
c)
Kaedah ini juga mengarahkan
perhatian guru terhadap usaha ramai tetapi tidak menimbangkan usaha
perseorangan daripada setiap murid.
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.