Rasional
Pengajaran mikro diaplikasikan sepenuhnya dalam
menghasilkan guru permulaan yang berkesan.Memandangkan betapa penting dan
berfaedahnya pendekatan pengajaran mikro dalam konteks Praktikum, Bahagian
Pendidikan Guru telah menekankan agar diaplikasikan teknik pengajaran
mikro ini dalam kurikulum dimaktab/institut perguruan di Malaysia.
Tujuan
- Menghasilkan
pelajar meminati profesyen perguruan, dan merangsang keinginan untuk
membaiki diri sendiri.
- Membolehkan
guru pelatih menguasai kemahiran mengajar dengan cepat dan menyeronokkan.
- Membentuk
pelajar membaiki kelemahan praktikum dengan cepat dan berkesan melalui
proses yang boleh memberikan maklumbalas segera dan meyakinkan serta
latihan ulangan pembetulan selanjutnya.
- Agar
pelajar dapat menghasilkan pengajaran yang lebih menarik dan berkesan.
- Mengurangkan
ketegangan yang dialami oleh guru pelatih apabila menghadapi kelas sebenar
semasa praktikum nanti.
Pendahuluan
Guru dalam bilik darjah menggunakan berbagai teknik
dan kaedah untuk membolehkan murid melakukan proses pembelajaran. Aktiviti
pembelajaran seperti set induksi, penerangan, penyoalan,
tunjukcara, variasi rangsangan, peneguhan, penggunaan gerak-geri ,
gerak-isyarat, sikap(‘gesture’) dan perlakuan bukan lisan seperti senyum ,
anggukan kepala dan gerakan tangan dan sebagainya akan menentukan keberkesan
guru.
Guru yang berkesan akan memilih kemahiran-kemahiran
yang sesuai dengan umur dan kebolehan murid serta objektif pelajaran, juga
perlu memikirkan organisasi dan disiplin bilik darjah.
Pengajaran mikro membolehkan guru pelatih melatih diri
dengan satu kemahiran pada satu masa, dan apabila satu kemahiran itu telah
dikuasai, barulah dapat digabungjalinkan kemahiran-kemahiran yang diperlukan
dalam pengajaran mereka. Pengajaran mikro juga dapat meningkatkan latihan
perguruan dan kesedaran terhadap teknik pengajaran.
Pengajaran Mikro
Mengikut Micheel J. Wallace – Pengajaran mikro adalah
penemuan pengajaran yang dimudahkan.Pengertian itu membawa makna iaitu satu
situasi pengajaran yang telah dikurangkan skopnya, iaitu tugas guru dipermudahkan,
mata pelajaran dipendekkan dan bilangan murid dikecilkan.
Pengajaran Mikro diaplikasikan
Tidak banyak penulis tentang pengajaran mikro
mengusulkannya sebagai ganti Praktikum di sekolah, malah kebanyakan daripada
mereka berpendapat, pengajaran mikro sebagai tambahan kepada teknik-teknik
latihan perguruan yang ada,alasan yang diberikan adalah kerana,
- Membolehkan
pelajar menumpukan perhatian kepada tugasan mengajar tanpa gangguan
masalah pengurusan bilik darjah, yang biasa terdapat dalam praktikum disekolah.
- Pelajar
dapat menumpukan perhatian kepada satu kemahiran mengajar pada satu masa.
- Membolehkan
pelajar meneliti pengajarannya dengan cara yang sistematik, dan mendapat
maklumbalas dengan segera dan kemudiannya membuat perubahan untuk
membaikinya di mana yang difikirkan perlu.
- Dengan
menekankan penganalisaan pengajaran kepada kemahiran-kemahiran
komponennya, pengajaran mikro meletakkan asas bagi pendekatan saintifik
yang sebenarnya dalam latihan perguruan.
- Pendekatan
pengajaran mikro adalah mudahubah dan boleh digunakan dalam berbagai
situasi seperti persediaan untuk praktikum di sekolah, langkah diagnosis
semasa atau selepas praktikum, dan kajian keatas proses pengajaran dan
pembelajaran.
Bagaimana Mengendalikan Pengajaran Mikro
Pengajaran mikro sebagai sampingan praktikum di
sekolah, langkah persediaan sebelum praktikum, langkah diagnosis semasa atau
selepas praktikum atau langkah peneguhan pengajaran mata pelajaran di
sekolah. Perinsip asas pengendalian pengajaran mikro ialah;
Pelajar mengajar satu pelajaran yang pendek antara 5
hingga 10 minit sahaja.
Mengajar pelajaran itu kepada satu kumpulan murid atau
rakannya antara 4 hingga 6 orang sahaja.
Apabila pelajaran itu tamat, murid atau rakannya
keluar, dan ia membincangkan pengajarannya itu dengan penyelianya.
Selepas membuat perubahan di mana yang diperlukan ke
atas pendekatannya yang
lalu, ia mengajar pelajaran itu kepada satu set murid
atau rakannya yang lain.
Di maktab/Institut perguruan, pengajaran mikro
boleh dikendalikan dengan cara model yang dihasilkan di Universiti Stamfort;
Pelajar berbincang dengan penyelianya mengenai
perkara-perkara yang terlibat dalam kemahiran pengajaran mikro yang ia
akan aplikasikan. Kemudia dia akan menyediakan satu epesod untuk
pengajaran itu - Peringkat taklimat.
Pelajar mengajar pelajaran mikronya kepada sekumpulan
kecil murid atau rakannya seramai 4 hingga 6 orang. Pelajar itu
diajar selama 5 hingga 10 minit, bila tamat , murid atau rakannya akan
meninggalkan bilik pengajaran mikro – peringkat mengajar.
Pelajar dan penyelianya menganalisa pengajaran
mikro , pelajar diberi peluang mengeluarkan pendapat, perbincangan
kritis, penyelia sebagai pembimbing, penggalak dan penggerakmembolehkan
pelajar menyedari kelebihan dan kelemahan pengajarannya. Kemudian
pelajar diberi masa untuk menyediakan epesod pengajarannya dengan membuat
perubahan-perubahan yang difikirkan perlu – peringkat kritis.
Pelajar akan mengajar sekali lagi kemahiran pengajaran
mikronya, tetapi kali ini kepada satu set murid atau rakannya yang
lain - peringkat ulangan pengajaran.
Perkara yang penting dalam pengajaran
mikro
Pelajar yang telah menguasai kemahiran pengajaran
tidak perlu ulang latihan pengajarannya.
Pelajar yang belum menguasai kemahiran pengajarannya
perlu mengulangi pengajarn mikronya.
Jika penggunaan perakam video panduan
penilaian dan penaksiran tidak perlu digunakan.
Pengajaran mikro boleh dibuat di maktab/intitut dengan
murid-murid sekolah dibawa ke maktab/institut, atau dijalankan di sekolah
dengan pelajar dan penyelianya pergi ke sekolah.
Maklumbalas yang segera dan tepat membolehkan pelajar
mengubah perlakuannya.
Perkembangan kemahiran pengajaran mikro tidak boleh
dibuat berasingan dengan isi pelajaran.
Perakam vedeo mempunyai kelebihan, mengandungi unsur
komunikasi lisan dan bukan lisan.
Walaupun panduan penilaian dan penaksiran tidak perlu
jika penggunaan perakam video, tetapi ia boleh digunakan bersama kerana ia
dapat menambahkan keberkesanan latihan dari segi panduan pemerhatian dan
maklumbalas yang bertulis.
Kemahiran Pengajaran Mikro
Pengajaran mikro tidak memberi semua kemahiran yang
diperlukan oleh pelajar dalam profesyen perguruannya. Ia berkaitan hanya
dengan kemahiran-kemahiran yang digunakan oleh guru dalam perhubungan
persemukaan di bilik darjah. Dengan itu, kemahiran pengajaran mikro adalah
perlakuan bilik darjah yang tertentu, boleh dilihat, ditakrifkan, ditunjukkan
perkaitan dengan pembelajaran murid.
Pengajaran mikro adalah melatih diri sendiri, pelajar
dilatih pengajarannya dari segi kemahiran mengajar yang boleh diukur, dinyatakan,
dilihat dan dikawal, membantu pelajar bersiap sedia untuk membuat latihan
pengajaran mikro dengan berkesan.
Kemahiran-kemahiran berikut adalah komunikasi dua hala
guru-murid dalam bidang pengajaran dan pengajaran seperti kemahiran: –
- Set
induksi
- Tunjuk
cara
- Variasi
rangsangan
- Peneguhan
- Penyoalan
- Mengilustrasi
dengan menggunakan contoh
- Penerangan
- Aprisiasi
- Penggunaan
Bahan Sumber Pengajaran & Pembelajaran
- Penutup
KEMAHIRAN SET INDUKSI
Kemahiran ini ada kaitan dengan cara guru memperkenal
atau memulakan sesuatu pelajaran atau satu unit tertentu sesuatu
pelajaran. Pada setiap epesod pengajaran, guru hendaklah menegaskan kepada
muridnya tugasan yang akan dibuat. Guru perlu mengekalkan dan menarik
perhatian muridnya serta menggerakkan mereka untuk membuat aktiviti, berfikir
dan belajar. Memandu muridnya kearah manakah tujuannya, membina perkaitan
yang jelas dengan pengalaman lalu/sedia ada.
Menarik perhatian
Guru boleh menggunakan suara, gerakgeri dan pandangan
mata untuk menarik perhatian murid kearah pelajaran yang diajar. Ia juga
boleh menggunakan bahan bantu mengajar atau alat bantu mengajar dan pelbagai
intraksi yang lain.
Menimbulkan pergerakan
Guru boleh menggerakkan muridnya dengan menunjukkan
kemesraan dan menunjukkan semangat serta kesungguhan perkara yang
diajarnya. Guru boleh juga menggerakkan muridnya dengan merangsang naluri
ingin tahu atau menarik minat murid dengan bercerita atau memulakan aktiviti.
Struktur
Guru menentukan hal bagi tugasan yang diberikan kepada
muridnya, seperti – Tengah hari ini kita akan melihat beberapa keping
gambar dan kemudian kita akan bincangkannya. Selepas perbincangan itu kamu
akan menulis ceritanya. Guru menolong muridnya dengan mencandangkan
beberapa cara menulis cerita itu.
Membuat perkaitan
Guru boleh membuat perbandingan dan perbezaan, seperti
membandingkan papan tanda berlampu yang terdapat di Semenanjung Malaysia dengan
yang terdapat di Sabah atau Sarawak. Guru merujuk kepada situasi semasa
untuk menarik perhatian.
Set induksi yang berkesan ialah,
Set insuksi hendaklah bermakna kepada murid dari segi
umur, kebolehan dan minat.
Set induksi hendaklah berkait dengan isi pelajaran dan
objektif pelajaran.
Pelajaran baru hendaklah dikaitkan dengan pengetahuan
sedia ada murid, belajar
daripada yang telah diketahui kepada yang akan
diketuhui.
KEMAHIRAN VARIASI RANGSANGAN
Kemahiran ini meliputi aktiviti yang boleh digunakan
oleh pelajar untuk mempelbagaikan kaedah dan teknik penyampaian. Latihan
dalam kemahiran ini dapat menolong pelajar mengajar dengan berkesan dan menarik
minat murid kepada pelajaran yang diajarnya.
Pergerakan
Pergerakan guru dalam kelas seperti beberapa
langkah di sepenjang bahagian hadapan atau di antara barisan-barisan murid
boleh menolong murid sentiasa bersedia dan menumpukan perhatian kepada
pelajaran. Elakkan pergerakan ke hadapan dan ke belakang yang resah
akan mengganggu tumpuan murid kepada pelajaran.
2. Gerakgeri semulajadi guru (gesture)
Penggunaan pergerakan badan, tangan dan muka yang
semulajadi untuk menguatkan perkataan yang dituturkan dapat menarik perhatian
murid. Sebaliknya pergerakan tubuh badan semulajadi yang tidak
bermakna seperti mengejepkan mata atau mengelengkan kepala atau melambungkan
sesuatu akan menghalang tumpuan kepada pelajaran.
3. Mengubah nada pertuturan
Mengubah intonasi, nada suara dan kelajuan perkataan
dapat mengekal minat murid terhadap pelajaran. Suara yang mendadak,
sentiasa tinggi dan kuat menimbulkan rasa kebimbangan, sebaliknya suara yang
mendatar, kurang kuat dan kurang bertenaga menimbulkan rasa bosan terhadap
pelajaran.
4. Penglibatan murid secara lisan
Soalan, perbincangan murid dan peluang diberi kepada
murid untuk melahirkan pendapatmenggalakkan murid melibatkan diri secara lisan
dalam pelajaran. Ini akan memberikan rasa seronok kepada murid.
5. Penggunaan Pancaindera
Guru yang mengubah-ubah aktivitinya dan melibatkan
pancaindera seperti penggunaan gambar atau model, dapat menambah tarikan dan
minat murid kepada pelajaran, juga menambah kesan penyampaian maklumat kepada
muridnya.
5. Aktiviti Fizikal
Guru yang memberi peluang kepada murid membuat aktivi
yang pelbagai akan menyeronokkan murid semasa mereka belajar.
Variasi Rangsangan yang berkesan ialah:-
Matlamat guru hendaklah jelas tentang tujuan
perubahan-perubahan dalam aktiviti yang digunakan dan ada perkaitan dengan isi
pelajaran.
Guru hendaklah menjalankan variasi rangsangan dengan
licin agar tidak mengganggu perjalanan pelajaran.
Guru hendaklah merancang dengan teliti, jika hendak
menggunakan bahan bantu mengajar dan alat bantu mengajar.
Guru perlu mengubah variasi rangsangan untuk memberi
rangsangan kepada tindak balas murid.
KEMAHIRAN PENEGUHAN
Melibatkan satu teknik mengajar yang boleh mengubah
perlakuan murid dalam beberapa cara yang positif seperti guru memberi peneguhan
dengan senyuman, angguk kepala, memuji murid kerana memberi jawapan yang baik,
menggalakkan murid yang lambat belajar supaya terus tekun belajar, atau menulis
‘syabas’ dalam buku murid kerana kerja yang telah disempurnakan. Peneguhan
seperti ini akan membawa kepada perulangan perlakuan yang baik dan
seterusnya akan membina sikap yang positif . Peneguhan ini boleh diberikan
kepada individu, kumpulan atau seluruh kelas. Bidang utama dalam
peneguhan ialah;-
1. Peneguhan lisan
Guru boleh menggalakkan murid belajar dengan
menggunakan perkataan seperti ‘baik’, ‘ia’, ‘betul’, ‘itu jawapan yang
tepat’, ‘bijak’, ‘pandai’, ‘ bagus’, ‘kerja kamu sempurna’, ‘itu
adalah cadangan yang baik’, dan lain-lain peneguahn yang positif.
2. Peneguhan gerakgeri
Guru boleh memberi peneguhan dengan menunjukkan
perasaan pada mukanya seperti senyuman, ketawa yang menyukakan, atau
menggunakan gerakgeri tubuh badan sebagai isyarat persetujuan, seperti
menganggukkkan kepala, mengangkat tangan, angkat bahu, menepuk tangan dan
sebagainya.
3. Peneguhan dampingan
Guru boleh menunjukkan minat atas prestasi muridnya
dengan mendekatinya, berdiri di sebelahnya dan duduk di sisi muridnya.
4. Peneguhan sentuhan
Guru boleh menunjukkan persetujuan dengan menepuk bahu
atau belakang muridnya (sama jantina).
5. Peneguhan aktiviti
Guru melakukan aktiviti yang boleh menyukakan
muridnya kerana murid menghasilkan kerja yang baik.
6. Peneguhan ganjaran
Guru menulis kata pujian atau memberi markah yang
tinggi dalam buku kerja murid kerana telah menghasilkan kerja yang
baik. Bagi murid sekolah kebangsaan guru boleh memberi hadiah seperti
pensil, gula-gula dan sebagainya untuk menggalakkan murid maju dalam
pelajaranya.
Peneguhan yang berkesan ialah:-
- Kemesraan
dan semangat
- Kemesraan, semangat
dan kesungguhan yang ditunjukkan oleh guru terhadap perlakuan dan
pencapaian murid adalah aspek penting dalam kemahiran peneguhan.
- Mempelbagaikan
penggunaan peneguhan
- Guru
hendaklah mempelbagaikan peneguhan, peneguhan perkataan atau gerak-geri
yang selalu diulang akan hilang maknanya.
- Peneguhan
positif
- Kajian
telah menunjukkan bahawa peneguhan positif seperti pujian untuk jawapan
yang belum selesai adalah lebih berkesan daripada peneguhan negatif
seperti ‘itu salah’ atau ‘jawapan kamu tidak tepat’.
- Kefahaman
murid tentang peneguhan
- Peneguhan
yang berkesan, murid hendaklah mengetahui perkaitan antara peneguhan
dengan perlakuan dan pencapaian mereka. Guru hendaklah memikirkan
faktor umur, jantina dan kumpulan sosial murid.
KEMAHIRAN PENYOALAN
Kemahiran penyoalan ialah kemahiran yang sangat
kompleks berbanding dengan kemahiran yang lain. Kemahiran ini tidak diberi
penilaian dan tempat yang sewajarnya oleh guru semasa ia mengajar. Ada
bukti yang menunjukkkan kemahiran ini tidak digunakan dengan sepenuhnya
dan soalan-soalan yang ditanya adalah dari jenis soalan aras rendah yang
tidak memerlukan poemikiran yang kritis dan membina aras kognatif aras
tinggi. Penggunaan kemahiran penyoalan dapat meningkat tahap pencapaian
murid dan dapat mewujudkan suasana pembelajaran sosial yang berkesan.
Penyoalan yang mudah atau asas
i. Pembentukan soalan - guru hendaklah
membuat soalan bentuk pendek, padat dan menggunakan perkataan yang mudah
difahami oleh murid.
ii. Fokus - Guru hendaklah menyoal
soalan yang umum supaya dapat melibatkan ramai murid , hendaklah difokuskan
kepada satu tugasan sahaja, sementara maklumat yang diperlukan mula
mendapat idea, guru bolehlah menyoal soalan yang lebih khusus.
iii. Arah – Guru mengemukan soalan
kepada semua murid dalam kelas, selepas berhenti sejenak, tujukan soalan itu
kepada murid tertentu dengan memanggil nama murid itu, atau menunjuk
dengan tangan atau menganggukkkan kepala kearah murid yang hendak disoal.
iv. Penyebaran - Guru hendaklah
menyebarkan soalannya secara rawak supaya dapat menyoal semua kumpulan dalam
kelasnya.
v. Pemberitahuan - Guru hendaklah
membuat tanda dalam soalannya yang boleh menunjujkkan skop atau jenis jawapan
yang ia perlukan. Tanda itu mungkin juga boleh membawa kepada jawapan
kepada soalan itu.
Penyoalan yang kompleks
A) i. Mempelbagaikan peringkat
soalan - Guru menyoal soalan yang berbeza aras kesukarannya, dan
meminta aras pemikiran yang berbeza.
ii. Ingat semula - Penyoalan yang
memerlukan murid mengingat semula maklumat-maklumat yang mereka telah pelajari,
kemudian guru bolehlah menyoal soalan yang lebih kompleks.
iii. Kefahaman - Soalan yang menguji
kefahaman murid mengenai sesuatu perkara.
iv. Aplikasi - Soalan yang memberi
peluang kepada murid agar dapat menggunakan pengetahuan yang lalu.
v. Analisis - Guru menyoal murid yang membolehkan
murid memeriksa bukti-bukti dan kemudian membuat rumusan yang membolehkan
mereka mengurus dan melahirkan pemikiran mereka.
vi. Sintisis - Guru melibatkan seorang
murid atau beberapa orang murid dalam aktiviti kreatif mengenai sesuatu situasi
atau kejadian yang memerlukan penyatuan beberapa idea.
vii. Penilaian - Guru menyoal murid
soalan yang memerlukan mereka membuat anggapan mengenai idea-idea atau
nilai-nilai, dan kemudiannya memberi sebab-sebab untuk menyokong anggapan itu.
B) i. Penyungkilan - Guru menyoal
murid soalan yang membolehkan murid memikirkan jawapan yang lebih baik daripada
jawapan yang sebelumnya.
ii. Soalan penjelasan - Guru meminta
jawapan yang lebih jelas dan padat.
iii. Soalan Penyokongan - Guru
bertanyakan sebab mengapa jawapan tertentu itu diberikan oleh muridnya.
iv. Soalan Persetujuan - Guru menanya
muridnya adakah mereka setuju atau tidak dengan jawapan yang telah diberikan
sebentar tadi.
v. Soalan Contoh - Guru mengarahkan
muridnya memberi contoh-contoh yang menunjukkan maksud jawapan yang lalu.
Kemahiran penyoalan dalan Pengajaran mikro
Sebagai peraturan am, soalan dikemukakan kepada
seluruh kelas dengan
peruntukan masa diberi kepada murid untuk berfikir.
Guru hendaklah sesuaikan soalan dengan umur dan
kebolehan yang berbeza dalam
kumpulan kelas itu.
Guru perlu merancang soalan utama sebelum
pengajaran itu dimulakan.
Guru hendaklah berhati-hati mengemukakan soalan
dan teliti jawapan murid.
KEMAHIRAN MENGILUSTRASI DENGAN CONTOH
Kemahiran ini memudahkan guru menyampaikan idea dan
konsep yang abstrak. Guru meminta contoh daripada murid dan menyemak
idea dan konsep itu telah difahami atau tidak. Contoh yang baik dalam
kemahiran ini ialah contoh yang biasa kepada murid. Dengan mengaitkan
contoh dan idea atau konsep, guru telah mengajar daripada perkara yang
diketahui kepada perkara yang akan diketahui. Dengan menggunakan contoh
dalam kehidupan seharian, guru boleh menarik perhatian dan menimbulkan minat
terhadap pelajarannya.
Pendekatan induktif dan deduktif dalam penggunaan
contoh-contoh
Dua jenis pendekatan boleh digunakan dalam latihan
kemahiran ini, iaitu pendekatan induktif : contoh diikuti dengan
peraturan, dan pendekatan deduktif: peraturan diikuti dengan contoh, soalan
digunakan untuk mendapatkan contoh;-
i. Contoh mudah - guru menggunakan
contoh mudah, dinyatakan dengan jelas dan boleh dikaitkan dengan pengetahuan
yang lalu.
ii. Contoh yang berkait dengan peraturan atau
konsep - menggunakan contoh di mana peraturan atau konsep boleh
digunakan.
iii. Contoh ingin tahu - menggunakan
contoh yang boleh membangkitkan naluri ingin tahu dan minat murid.
iv. Media yang sesuai - menggunakan
media yang sesuai dengan kebolehan , umur dan pelajaran yang diajar.
v. Pendekatan - memilih pendekatan
yang sesuai dengan peringkat umur dan kebolehan murid dan pelajaran yang
diajar.
vi. Penglibatan murid - murid
dilibatkan secara lisan, seperti menjawab atau menyoal, atau bukan lisan,
seperti menulis di papan hitam atau menunjukcara dengan menggunakan contoh atau
model
KEMAHIRAN PENERANGAN
Penerangan ialah satu proses memberi kefahaman kepada
orang lain, dan kemahirannya ialah menentukan yang penerangan itu
difahami. Kemahiran memberi penerangan dengan tepat dan berkesan salah
satu kemahiran yang mesti ada pada guru. Oleh itu ada banyak peringkat dan
bentuk kefahaman, juga banyak peringkat penerangan,
a. Pentarifan - menjelaskan sesuatu isu
b. Penerangan - menerangkan proses,
struktur dan langkah-langkah.
c. Sebab - pemberian alasan
Penerangan berstruktur
(a) Penggunaan keutamaan - guru nyatakan
dengan jelas, tepat dan padat fakta utama yang terlibat.
(b) Penggunaan contoh - perkara yang
dititik beratkan ialah mudah, berkait, penggunaan media yang sesuai dan
menimbulkan minat.
(c) Penyimpulan - guru menyatakan
perkara utama dalam penerangannya. Dr. G.A. Brown,‘Penerangan ringkas
sangat penting untuk penerangan yang berkesan’.
Penerangan Penyampaian
(a) Penggunaan penyampaian yang
jelas - guru menerangkan sesuatu aspek pada satu masa, dan
memfokuskan semula dengan menggunakan ringkasan atau ilastrasi. Ia
hendaklah menggunakan bahasa yang sesuai dan berhenti sejenak sebelum sesuatu
aspek penting diterangkan.
(b) Penggunaan penekanan variasi
rangsangan - guru hendaklah menggunakan peringkat, nada dan intonasi
suara yang boleh menyampaikan kepentingan yang berkaitan dengan
sesuatu. Gerak geri dan pergerakan hendaklah digunakan dengan sewajarnya.
(c) Penggunaan penekanan – petunjuk dan perkaitan
dan keutamaan - menggunakan perkataan atau rangkai kata yang boleh membawa
kepada sesuatu yang penting dalam penerangannya - contoh:
Petunjuk - ‘Tiga bidang utama………….’
Perkaitan - ‘Ini membawa kepada……………’
Keutamaan - ‘Dengan ini……………….’
(d) Jauhkan kekaburan - ini ada kaitan
dengan penerangan yang jelas. Elakkan menggunakan perkataan ‘…….. dan
lain-lain, ……. dan sebagainya…….. dan yang sama sepertinya’.
(e) Sekuens - guru boleh menggunakn
pendekatan induktif atau deduktif, pelbagai rangsangan dan kaitan untuk
menunjukkkan penerangan ke arah yang betul.
(f) Maklumat balas - penerangan guru
janganlah panjang lebar, beri peluang murid menjelaskan kefahaman, sikap dan
minat dan memberi peluang mendapat maklum balas. Guru hendaklah mengawal
penyampaian, kelancaran, bahasa dan bilangan contoh yang digunakan.
KEMAHIRAN PENUTUP
Kaitkan penutup dengan minat, pengalaman dan reaksi
murid;-
Menegaskan semula perkara-perkara penting.
Penilaian, peneguhan pembelajaran murid
(Melibatkan kognetif).
Kaitan pelajaran dengan kehidupan sosial.
Cadangan aktiviti
i.Menegaskan semula
Menegaskan perkara utama, fakta penting, ingat semula
dan kaji
Semula ( boleh melibatkan murid )
(a) Menegaskan semula melalui
ringkasan - teguran akhir, ringkasan perkara penting dan
mengaitkan semula aktiviti yang telah dijalankan.
(b) Menegaskan semula sebagai satu aspek
kemahiran variasi
Rangsangan - Guru merumus isi pelajaran
hasil maklumat murid.
ii. Penilaian
Penilaian dalam aktiviti mengesan pencapaian objektif
pembelajaran, adakah murid telah memahami isi pelajaran hari ini, rumusan
kognetif.
Kaitan kehidupan sosial
Mengaitkan isi pelajaran dengan kehidupan seharian
murid.
Cadangan aktiviti
(a) kaitkan dengan kognitif - membuat
latihan,membuat projek baru dan menjalankan kajian.
(b) Perkaitan sosial - menimbulkan
perasaan kejayaan dengan peneguhan dan menyatakan peringkat kejayaan murid,
menggalakkan murid mencuba kejayaan yang lebih tinggi.
(c) galakan motivasi - kemesraan
dan semangat untuk mengekalkan minat.
Penutup yang berkesan ialah;-
- Penutup hendaklah
bermakna dari segi umur, kebolehan dan minat murid.
- Penutup
hendaklah berkait dengan isi dan objektif pelajaran.
- Membina
perkaitan perkara yang diketahui dan perkara yang dialami.
- Mengaitkan
aspek penting sesuatu topik yang dibicarakan.
- Mengukur
pembelajaran murid.
- Mencadangkan
aktiviti berkaitan.
…………………………………………………………………………………………………
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.